Archive for March, 2009

E-bogslæsere og KUBIS

Tuesday, March 31st, 2009 af Søren Madsen

I går var jeg til en interessant gå-hjem-møde hos BF med temaet:Kindle 2 og alle de andre… Bliv opdateret på det nyeste indenfor e-bogslæsere.

Her fortalte og demonstrerede Christian B. Knudsen fra Det Kongelige Bibliotek nogle af de forskellige gadgets, der kan bruges til at læse e-bøger.

KUBIS starter d. 1. april udlån af 20 Sony PRS 505 Reader.

Nu kan du låne en e-bogslæser på biblioteket fra Computerworld
Det er nu muligt for danskerne at låne en e-bogslæser på biblioteket. Københavns Universitets Bibliotek har anskaffet sig 20 e-bogslæsere, som man kvit og frit kan låne i en måned ad gangen.

Sådan deler du en blog

Monday, March 30th, 2009 af Søren Madsen

Mashable kommer med deres bud på Top 20 Ways to Share a Great Blog Post.

De 20 forslag er delt op i 4 kategorier:

  1. Sharing Via Social Media (Twitter, Facebook, Digg, MySpace, LinkedIn, StumbleUpon, Delicious, FriendFeed, Reddit)
  2. Sharing Via Blogs
  3. Useful Tools for Sharing
  4. Other Ways to Share

Hot Topics fra Jackson Library

Monday, March 30th, 2009 af Søren Madsen

Jackson LibraryStanford GSB udarbejder litteraturlister med Hot Topics.

De tager et aktuelt emne og finder en række artikler, der dækker emnets problemstillinger.Indholdet på litteraturlisterne kan komme fra både frie tekster på nettet, blogs, TV og bibliotekets elektroniske ressourcer. Det er en fremragende måde at formidle aktuelle emner på.

Tag også et kig på bibliotekets forside. Den er nærmmest eksemplarisk.

Et par billeder fra Stanford

Billederne er fra et besøg tilbage i oktober 2005.

YouTube EDU

Monday, March 30th, 2009 af Søren Madsen

YouTube har lanceret en speciel version kun for universiteter og andre videregående uddannelser:

YouTube EDU

Et eksempel er UCTelevision, som er en channel for University of California.

Nyeste rapporter fra uge 13

Monday, March 30th, 2009 af Søren Madsen

Her følger så en opdatering med de nyeste rapporter og undersøgelser fra uge 13. Du kan se den samlede liste under Pages -> Rapporter og undersøgelser.

Generation F og arbejdslivet

Friday, March 27th, 2009 af Søren Madsen

Gary Hamel er en af de større business guru’er. På WSJ har han sin egen blog Gary Hamel’s Management 2.0 – A look at new ways of managing. Her har han skrevet om The Facebook Generation vs. the Fortune 500.

I artiklen ser han på nogle af de karakteristika, der er for den nye generation, der er vokset op med/på Facebook. Han opstiller 12 karakteristika, der har betydning for deres arbejdsliv:

  1. All ideas compete on an equal footing
  2. Contribution counts for more than credentials
  3. Hierarchies are natural, not prescribed
  4. Leaders serve rather than preside
  5. Tasks are chosen, not assigned
  6. Groups are self-defining and -organizing
  7. Resources get attracted, not allocated
  8. Power comes from sharing information, not hoarding it
  9. Opinions compound and decisions are peer-reviewed
  10. Users can veto most policy decisions
  11. Intrinsic rewards matter most
  12. Hackers are heroes

The Mobile Difference

Friday, March 27th, 2009 af Søren Madsen

Amerikanerne er glade for deres mobiltelefoner. Det viser en ny undersøgelse fra PEW
The Mobile Difference eller den fulde tekst (TOC) på denne side er der et link til at downloade rapporten i pdf. Dette link virker dog ikke. Se også Annual Gadgets Survey 2007 (pdf/42 s.)

Nogle af konklussionerne:

  • 8% of adults use mobile devices and broadband platforms for continual information exchange to collaborate with their social networks
  • 7% of adults actively use mobile devices and social networking tool, yet are ambivalent about all the connectivity
  • 8% of Americans find mobility lighting their information pathways, but have comparatively few tech assets at home
  • 16% of adults are active conduits of content and information
  • 61% are anchored to stationary media; though many have broadband and cell phones, coping with access is often too much for them

7C’s of library innovation

Thursday, March 26th, 2009 af Søren Madsen

The 7C’s/SevenSeas of library innovation

  1. Collaboration
  2. Communication
  3. Community
  4. Connection
  5. Contribution
  6. Creativity
  7. Customer service

Nordic Journal of Information Literacy (NORIL)

Thursday, March 26th, 2009 af Søren Madsen

Nordic Journal of Information Literacy (NORIL) er et nyt frit open access tidsskrift.

Indholdsfortegnelsen for det første nummer

Editorial

  • Information Literacy and Changes within Higher Education

Articles

  • Uncertainty Dimensions of Information Behaviour in a Group Based Problem Solving Context
  • A New Conception of Information Literacy for the Digital Environment in Higher Education
  • Google Scholar compared to Web of Science. A Literature Review

Interviews

  • Carol C. Kuhlthau – Interviewed at the Conference Learning, Innovation and the Use of Information in Aalborg, Denmark, April 2008

SDU og den nye biblioteksuddannelse

Wednesday, March 25th, 2009 af Søren Madsen

Nyhed fra SDU: SDU bryder monopol på biblioteksuddannelse

Uddannelsen er blevet godkendt, og de er klar til at tage nye studerende ind pr 1. september.

Johs. Nørregaard Frandsen (leder for Institut for Litteratur, Kultur og Medier på Syddansk Universitet) udtaler:

“Den nye uddannelse, vi tilbyder, retter sig ikke kun mod bibliotekssektoren. Jeg tror, der bliver masser af jobs for kandidaterne i store virksomheder, som har et enormt videns-flow, og som har brug for medarbejdere til at håndtere denne viden…”

“Den moderne bibliotekar skal være opsøgende. Være en vidensformidler, og derfor skal der pædagogik ind over…”

“I dag er bibliotekerne jo ikke kun bøger, men i høj grad også vidensstrømme, der kører på internetportaler. Og der er det tilfældigt, hvad man finder, når man søger, så derfor er det nødvendigt med nogen, der kan lave systematiske søgninger og organisere den viden, som samfundet er så rigt på”

Uddannelsen gør det “Slut med knold-i-nakken-bibliotekaren”.

Jeg kan ikke helt se, at den denne uddannelse kommer med noget nyt. Det er grundlæggende kompetencer som alle besidder. Fordelen ved den, er at der vil komme flere med en bacheloruddannelse kombineret med et andet kandidatområdet. Ellers er det lidt for meget varmt luft.

Hvorfor blev uddannelsen så oprettet: “Uddannelsen er blandt andet er blevet til på baggrund af ønsker i biblioteksbranchen. Syddansk Universitet fik en henvendelse fra en række biblioteksledere i det jyske og fynske, fordi de mener, at de unge i dag hellere vil have en universitetsuddannelse end en professionsuddannelse.”

Hvem er det egentligt, der har henvendt sig? Er der nogen, der ved det?

Læs mere om uddannelsen: Bibliotekskundskab og videnskommunikation

Mere information:

Ny biblioteksuddannelse på SDU fra BF

Vi skummer ikke fløden fra Bibliotekspressen

Tale er guld

Wednesday, March 25th, 2009 af Søren Madsen

Erhvervsbladet har et god tilbud til dig: Bliv en mester til at holde taler
“For nogle falder det helt naturligt at tage ordet og holde tale. Andre får koldsved alene ved tanken. Få de gode råd til, hvordan du får styr på talegaverne.”

I artiklen kommer Birthe Berger med 10 gode råd til hvordan du kan få styr på talen og præsentationen:

  1. Begræns dig
  2. Skriv stikord
  3. Drop ordet ”man”
  4. Brug en disposition
  5. Brug eksempel som krydderi
  6. Hold generalprøve
  7. Tæm nervøsiteten
  8. Hav øjenkontakt
  9. Smil
  10. Hold pauser

Glimrende huskeliste til både faglige præsentationer og her i konfirmationssæsonen.

Læring og teknologi

Tuesday, March 24th, 2009 af Søren Madsen

Spændende projekt om nye teknologier til brug i undervisning og læring. Mange nye teknologier bliver detaljeret gennemgået og der er eksempler på steder, hvor disse teknologier er implementeret. Da det så er en wiki, kan alle anmode om at måtte deltage med bidrag.

Handbook of Emerging Technologies for Learning (wiki) eller publikationen samlet Handbook of Emerging Technologies for Learning (pdf/65 s.)

Via iLibrarian | Open Access Manual for Using Emerging Tech for Learning

DEFF reklamerer for projektet Levende Billeder

Sunday, March 22nd, 2009 af Søren Madsen

Levende billeder – markedsføring på bibfilm.dk
DEFF projektet Levende Billeder er nu i luften

Nye rapporter og undersøgelser i uge 12

Sunday, March 22nd, 2009 af Søren Madsen

Du kan se den fulde liste ved at klikke på ‘Rapporter og undersøgelser’ i venstremenuen.

  1. Det innovative bibliotek – en strategisk partner i svaret på globaliseringens udfordringer (66 s./pdf) 2006
  2. Vejledninger i God Videnskabelig Praksis med særlig fokus på sundhedsvidenskab, naturvidenskab og teknisk videnskab (54 s./pdf) 2009
  3. Forskningsevaluering: Metoder, praksis og erfaringer (82 s./pdf) 2009
  4. Danmarks Forskningspolitiske Råds årsrapport 2008 (71 s./pdf) 2009
  5. Participative Web and User-Created Content: Web 2.0, Wikis and Social Networking (128 s./pdf) OECD 2007
  6. Resumé af Telestatistik – første halvår 2008 læs hele rapporten (86 s./pdf). 2009
  7. Cyberinfrastructure Vision for 21st Century Discovery (64 s./pdf) 2007
  8. NYU 21st Century Library Project: Designing a Research Library of the Future for New York University: Report of a Study of Faculty and Graduate Student Needs for Research and Teaching (57  s./pdf) 2007
  9. Faculty Attitudes and Behaviors Regarding Scholarly Communication: Survey Findings from the University of California (128 s./pdf) 2007
  10. Forskarservice – en utredning om Bibliotek och ITs verksamhet riktad mot högskolans forskning (51 s./pdf) 2008
  11. Open Doors and Open Minds: What Faculty Authors Can Do to Ensure Open Access to Their Work through Their Institution (15 s./pdf)
  12. International Study on the Impact of Copyright Law on Digital Preservation (219 s./pdf) 2008
  13. Interim Report: Assessing the Future Landscape of Scholarly Communication (12 s./pdf) 2008
  14. Research Library Publishing Services: New Options for University Publishing (41 s./pdf) 2008
  15. The E-only Tipping Point for Journals: What’s Ahead in the Print-to-Electronic Transition Zone (48 s./pdf) ARL 2007

Twittelitit

Sunday, March 22nd, 2009 af Søren Madsen

Fra Berlingske Tidende

Skal vi twitte?
Nu skal vi kvidre. Interessen for den sociale internettjeneste Twitter – at kvidre – er eksploderet. Succesen bunder i ren snak, narcissisme og al magt til brugerne.
Af Johan Vardrup

Redaktøren anbefaler: Keen, Andrew: The cult of the amateur (CBS Bibliotek eller Bibliotek.dk)
Bogen handler ikke om twitter, men mere om web 2.0 negative betydning.

Er Twitter socialt spam?

Thursday, March 19th, 2009 af Søren Madsen

Det svarer Lisbeth Klastrup på i PolitikenTV Det er moderne at twitte en tweet på Twitter

Så bliv lidt klogere på Twitter.

BF og Forskningsbibliotekernes fremtid OPDATERET

Thursday, March 19th, 2009 af Søren Madsen

BF’s hovedbestyrelse har afholdt en temadrøftelse forskningsbibliotekernes fremtid. Her blev der fremlagt bud på hvilke udfordringer bibliotekarerne og bibliotekerne står over for.

Se Jeanette Ekstrøms oplæg fra mødet.

Det er/bliver muligt at se en præsentation fra mødet. Linket virker ikke. Hvilket for øvrigt også kunne være en opgave for bibliotekerne – at holde styr på web og kommunikation :-)

MIT vedtager Open Access politik

Thursday, March 19th, 2009 af Kurt Mathiesen

Fremover skal al forskning fra MIT være Open Access. Det vil sige at det skal være umiddelbart tilgængeligt for alle, uden nogen form for betaling eller lignende. Beslutningen er truffet med enstemmighed af universitets forskere, og er blevet udmøntet i nedenstående politik.

Den minder om den der blev vedtaget på Faculty of Arts and Science på Harvard University sidste år, ved for eksempel at tillade undtagelser fra reglen ved skriftlig henvendelse til prorektoren.

Umiddelbart bliver det ikke specificeret hvordan forskningen skal gøres tilgængelig, men via biblioteksudvalget lægges det i bibliotekets regi at tilrettelægge den praktiske håndtering så politikken kan efterleves så bekvemt som muligt for forskerne.

MIT Faculty Open-Access Policy

Passed by Unanimous of the Faculty, March 18, 2009

The Faculty of the Massachusetts Institute of Technology is committed to disseminating the fruits of its research and scholarship as widely as possible. In keeping with that commitment, the Faculty adopts the following policy: Each Faculty member grants to the Massachusetts Institute of Technology nonexclusive permission to make available his or her scholarly articles and to exercise the copyright in those articles for the purpose of open dissemination. In legal terms, each Faculty member grants to MIT a nonexclusive, irrevocable, paid-up, worldwide license to exercise any and all rights under copyright relating to each of his or her scholarly articles, in any medium, provided that the articles are not sold for a profit, and to authorize others to do the same. The policy will apply to all scholarly articles written while the person is a member of the Faculty except for any articles completed before the adoption of this policy and any articles for which the Faculty member entered into an incompatible licensing or assignment agreement before the adoption of this policy. The Provost or Provost’s designate will waive application of the policy for a particular article upon written notification by the author, who informs MIT of the reason.

To assist the Institute in distributing the scholarly articles, as of the date of publication, each Faculty member will make available an electronic copy of his or her final version of the article at no charge to a designated representative of the Provost’s Office in appropriate formats (such as PDF) specified by the Provost’s Office.

The Provost’s Office will make the scholarly article available to the public in an open- access repository. The Office of the Provost, in consultation with the Faculty Committee on the Library System will be responsible for interpreting this policy, resolving disputes concerning its interpretation and application, and recommending changes to the Faculty.

The policy is to take effect immediately; it will be reviewed after five years by the Faculty Policy Committee, with a report presented to the Faculty.

The Faculty calls upon the Faculty Committee on the Library System to develop and monitor a plan for a service or mechanism that would render compliance with the policy as convenient for the faculty as possible.

Via Open Access News

De mobile indfødte

Wednesday, March 18th, 2009 af Søren Madsen


Marc Prensky opfandt de 2 begreber “digital native” og “digital immigrant” for at beskrive forskellen mellem unge, der er vokset op med internettet og de ældre, der har måttet lære det udenfra. Rob Salkowitz bruger begreberne “mobile native” og “mobile immigrant” om den nye generation af mobilbrugere kontra de ældre.

The Rise of Mobile ‘Natives’ brugen af det mobile Internet kommer til at betyde rigtig meget for udviklingen af tjenester og services. Trafikken og mulighederne er eksploderet og bibliotekerne skal også være med.

comScore: Mobile Internet Becoming A Daily Activity For Many

Resumé af Telestatistik – første halvår 2008
IT- og Telestyrelsens Telestatistik for første halvår 2008 indeholder oplysninger om den seneste udvikling på det danske telemarked. Læs hele rapporten (86 s./pdf).

Her kan du læse meget mere om de danske forhold. Man kan bl.a. læse, at vi alle i gennemsnit har 1,2 mobilabonnement.

Scribd og selvpublisering

Wednesday, March 18th, 2009 af Søren Madsen

TechCrunch ser på  Scribd og deres fremgang Major Book Publishers Start Turning To Scribd.

Chat line is open
Name
Cancel
Make sure that you can see yourself.
Click "Allow" if prompted.
Tip: Wear headphones for better audio
Cancel
You're on the air!
Video chat is open in another browser window or tab.
Video Chat Hidden
You were disconnected. Please check your internet connection and refresh to join.