Archive for August, 2009

Brug af IKT og web 2.0 i Norge

Monday, August 31st, 2009 af Søren Madsen

I efteråret 2008 afholdte Norgesuniversitetets IKT-monitor en stor undersøgelse af studerende IKT-færdigheder. Det er der nu kommet en rapport ud af.

Stor variasjon i bruk av IKT i norsk høyere utdanning
De fleste studenter og fagansatte bruker IKT, men det er store variasjoner eller forskjeller i hvor ofte og hvordan IKT brukes. Dette viser funn fra Norgesuniversitetets IKT-monitor, som er den første store undersøkelsen om bruk av IKT i norsk høyere utdanning.

Norgesuniversitetets IKT-monitor er en spørreskjemaundersøkelse gjennomført blant 5686 studenter, 701 fagansatte og 188 instituttledere.

Selve rapporten: Digitale utfordringer i høyere i utdanning (222 s./pdf)

Som en opfølgning på undersøgelsen, blev Konferansen Digitale utfordringer afholdt. Her er der links til præsentationerne.

Undersøgelsen er en del af Ingrid Melves åbningskeynote på Forskninsnettets konference 2009 – læs mere Forskningsnet konference 2009: De digitalt indfødte kommer!

CBS har vedtaget OA politik (fra DEFF) Opdateret

Monday, August 31st, 2009 af Søren Madsen

DEFF præsenterer CBS’ tiltag med en Open Access politik.

CBS har vedtaget OA politik
Copenhagen Business School (CBS) har i løbet af foråret diskuteret og vedtaget en Open Access politik. Politikken betyder, at forskere på CBS fremover skal deponere en kopi af videnskabelige artikler i CBS’s repository. CBS Bibliotek har fået overdraget opgaven med at udforme og sikre praktiske, konkrete procedurer i forbindelse med implementeringen af politikken.

Læs notat om CBS OA politik (Word)

Fra CBS OBSERVER CBS giver fuld adgang til forskningen

John Willinsky taler om Open Access og Commonwealth of Learning

Monday, August 31st, 2009 af Kurt Mathiesen

John Willinsky der er leder af Public Knowledge Project i Vancouver kommer til DPU og giver en forelæsning om bl.a. Open Access.

Fredag d. 11. september 2009 kl. 13.30 (Kopier til egen kalender).

Klippet fra annonceringsteksten:

Forskningsprogrammet for Medier og It i læringsperspektiv ved DPU er fredag d. 11. september vært for professor John Willinsky, Stanford University, der holder en forelæsning om

Open Access and Commonwealth of Learning

Forelæsningen finder sted kl. 13.30-15 i lokale D169, bygning D, DPU,
Tuborgvej 164, 2400 København NV

Abstract:
A discussion of current initiatives to make scholarly work more widely and freely available, looking at how these initiatives are strikingly consistent with the legal and economic history of learning, while posing disruptive opportunities and challenges for the future of learning.

Jeg håber meget at se jer!

Læs mere om John Willinsky og hans arbejde med open access her:
www.dpu.dk/willinsky

Willinsky deltager desuden i et seminar om kritisk literacy og uddannelse onsdag d. 16. september. Læs mere på www.dpu.dk/willinsky

DR dropper ungdomsTV

Sunday, August 30th, 2009 af Søren Madsen

En hæderkonet dansk kulturinsitution dropper TV som medie og satser udelukkende på web: DR’s ungdomsredaktion dropper tv

Fra artiklen:

Unge lever livet på nettet
Flugten fra fjernsynet skyldes især, at de unge seere er godt i gang med at vende ryggen til tv. De lever en stor del af deres liv på nettet.

Så Ungdomsredaktionen er på en måde bare flyttet derhen, hvor kunderne allerede befinder sig.

“»Det er ikke sådan, at de ikke ser fjernsyn, men mange unge er på nettet hele tiden. De ønsker tilgængelighed på alle tidspunkter. Og når det passer ind for dem. Når de ser tv, er de modtagere, hvorimod de på en netside som den her i meget højere grad kan være deltagere. De føler, at de selv kan ’gøre noget’«, siger Birgitte Holm Sørensen.”

Det nye tiltag har fået navnet Pirat TV. Seneste eksempel på platformsflugt. Aviserne er ved at uddø, TV kæmper mod udviklingen og bibliotekerne er i vildrede om retning, identitet og muligheder. Hvad bliver fremtiden og vil der være biblioteker? Det kan godt være at de unge (påståes det) er digitale indfødte. Men mange undersøgelser siger også at de bliver dummere og dummere. Er dette ikke bare mere digital forurening hvor ligegyldigheder kommer til at florere?

The Real-Time Web

Sunday, August 30th, 2009 af Søren Madsen

Real-time er ethot emne i tiden. Først var der The Real-Time Library eller Biblioteket i nuet.

Nu har ReadWriteWeb taget temaet og behandler The Real Time Web i en serie på 3 dele. Første del har fået den ikke så overraskende titel The Real-Time Web: A Primer, Part 1.

De vil ikke give en endegyldig definition, men The Real-time Web er

  1. is a new form of communication
  2. creates a new body of content
  3. is real time
  4. is public and has an explicit social graph associated with it
  5. carries an implicit model of federation

Men læs hele indlægget for uddybning. Er der noget, der måtte have en god dansk oversættelse af begrebet The Real-Time Web/Library?

Forelæsning om e-bøger og læsere

Friday, August 28th, 2009 af Søren Madsen

Hvis du gerne vil lære mere om e-bøger og læsere er det muligt via dette webinar: e-Readers and e-Textbooks: Current reality and future possibilities. Vælg Session Archive for selve webinaret. Der er supplerende materiale på siden. Vær opmærksom på, at der varer næsten en time.

Det er et Educause webinar med Dr Jon T Rickman og Dr Roger Von Holzen fra North West Missouri State University og handler om deres erfaringer med et forsøg med e-bøger og læsere,der har kørt i et par år.

Panlibus Blog har deltaget og det “…turned out to be easily the most interesting webinar I’ve ever attended.” Så læs indlægget på bloggen først for en opsummering.

e-Readers and e-Textbooks: current reality and future possibilities

Dette er også et godt eksempel på brugen af Adobe Connect til formidling og undervisning. Vi kan sagtens blive meget bedre til at bruge disse værktøjer. Eller måske snarrere begynde at bruge dem.

Sony slår Kindle

Friday, August 28th, 2009 af Søren Madsen

PC World dømmer Sony som vinder over Kindle i e-bogslæser krigen.


Sony’s E-Reader vs. Kindle: 5 Reasons Amazon Should Worry
af Jared Newman

Grundene er:

- More Choice
- Touch
- It’s Cheaper
- Open Format
- Cool Features

Via iLibrarian Sony’s E-Reader vs. Kindle

Konkurrence: Udnyttelse af brugerspor

Friday, August 28th, 2009 af Kurt Mathiesen

Lav den mest cool, brugervenlige, uundværlige applikation der bygger på biblioteks-data og vind 1.000 £

Det er JISC i Storbritannien der har udskrevet konkurrencen som en del af projektet MOSAIC (Making Our Shared Activity Information Count ). Projektet undersøger hvilke muligheder der ligger for at udnytte brugerspor i bibliotekets services.

Igennem fire år er der blevet samlet data til et dataset der udgives under en Open Data Commons licens.

Sidste frist for indsendelse af forslag (med link til applikationen) er d. 31. august kl. 2359. Det er kort frist men konkurrencen blev først annonceret i går d. 27. august.

Hvorfor gå i skole når man kan blive hjemme?

Friday, August 28th, 2009 af Søren Madsen

En ny amerikansk undersøgelse påviser at on line undervisning ikke nødvendigvis er dårligere en konfrontationsundervisning. Tværtimod medfører det tit bedre karakterer.

Link:Online education teaching may be better than classroom

Selve rapporten: Evaluation of Evidence-Based Practices in Online Learning: A Meta-Analysis and Review of Online Learning Studies (93 s./pdf) / Info

Google Translate

Friday, August 28th, 2009 af Søren Madsen

Google har arbejdet hårdt på at forbedre deres oversættelsesmodul.

Et af fokusområderne er i Google Docs hvor det er muligt at oversætte mellem 42 sprog Translate documents: sharing across languages and generations.

Gå til Google Translate eller Google Oversæt, som de kalder den danske udgave.

Netværksmennesket

Wednesday, August 26th, 2009 af Søren Madsen

I går tirsdag d. 25. august var jeg sammen med ca. 35-40 andre til foredrag med Morten Bay om hans nye bog “Homo Conexus – Netværksmennesket”.

I oplægget til foredraget beskrives indholdet i hans bog således ”…hvor han giver et tankevækkende og uundværligt signalement af, hvad udviklingen helt konkret betyder for vores identitetsdannelse, vores forbrugmønster, og for hvordan vi organiserer vores arbejdsliv, og hvordan vi omgås hinanden.”

Bogen tager sit udgangspunkt i, at mennesket har udviklet sig til et homo conexus – et netværksmenneske. Netværket spiller en meget større rolle i de unges liv end for de ældre generationer. Mig’et er ikke længere i fokus, nu er man en del af fællesskabet. De er vokset op med med alskens former for IKT og er vant til at være online 24/7. Offline-verdenen eksisterer ikke for dem. Marc Prensky kaldte samme gruppe for “Digital Natives” og han inkluderer alle født efter 1978. Bay udvider aldersgruppen lidt til at være alle under ca. de 35 år.

I forhold til alle i 35+ gruppen har homo conexus ændret forbrugsmønstre, arbejdsliv og måden de opbygger relationer og kommunikerer på. De stiller nye krav til den måde vi tænker kunder og brugere på. Vi må tilpasse vores tilbud til denne nye virkelighed. Convenience bliver et nøglebegreb i fremtiden. Alle tilbud og services skal være så nemme og praktiske som muligt. Ellers shopper de bare videre til et andet mere overskueligt tilbud.

Mere information

Morten Bay: Homo Conexus, Netværksmennesket

Kan købes online hos Gyldendal Business. Den koster 300,- kr. (vejl.)

Bibliotek.dk /CBS Bibliotek (under anskaffelse)

Klumme: Danske ledere ser kun toppen af netværks-isbjerget
fra Lederne/Ledelseidag.dk nr. 7, august 2009
”Netværk” er tidens store buzzword. Og alt tyder på, at netværksmennesket bliver fremtidens nøglemedarbejder. Men har danske ledere overhovedet forstået, hvad netværksbegrebet dækker over, og hvilke krav overgangen til netværkssamfundet stiller til deres ledelse? Det stiller Morten Bay – i august aktuel med bogen ”Homo Conexus – netværksmennesket” – spørgsmålstegn ved i denne klumme.

Dine ansatte er på døgnet rundt
Erhvervsbladet.dk,Torsdag den 20. august 2009
De giver den gas på netsider som Facebook og Messenger, taler på Skype og modtager sms’er på mobilen. Verden er blevet ét stort netværk, og det stiller nye krav til lederne.

Erhvervsbladet.dk anbefaler desuden disse artikler:

Fra USA Today: Are social networks making students more narcissistic? Svaret er ja.

Den digitale fremtid

Wednesday, August 26th, 2009 af Søren Madsen

Business.dk har bedt to ledende personligheder indenfor den digtale verden om at komme med deres bud på en digital fremtid for film, bøger og aviser.

Citat fra artiklen: »For de unge er pirateri kun i begrænset omfang et moralsk spørgsmål. De ønsker adgang og mobilitet her og nu. Hvis vi som indholdsproducenter ikke kan finde ud af at tilbyde dem det, skaffer de sig det, de vil have, ad anden vej. Det skal være nemt, hurtigt og billigt,« siger Jesper Bay.

Digital revolution 2.0
Hvordan skal film, bøger og aviser håndtere den kommende digitalisering af forretningen? Berlingske Business har talt med to insidere om den digitale virkelighed anno 2009.

Yderligere om bøger: Kan Brown knække e-bog-koden?

Skab sociale netværk på biblioteket

Wednesday, August 26th, 2009 af Søren Madsen

Jeg har tidligere omtalt BuddyPress her på bloggen (BuddyPress – socialt netværk).

Nu har Brasiliens kulturministerium valgt det som platform for diskussion og brugerinddragelse om udviklingen i kulturlivet: Brazil’s Culture Ministry Selects BuddyPress

Bibliotekerne bør også overveje BuddyPress. Hermed kan man opbygge sociale netværk med eller for vores brugerne. Det kan give et meget større grad af interaktion, brugerinddragelse og vidensdeling end der er i dag.

Mere information om BuddyPress
BuddyPress is a suite of WordPress plugins and themes, each adding a distinct new feature. BuddyPress contains all the features you’d expect from WordPress but aims to let members socially interact.

Biblioteket i nuet

Wednesday, August 26th, 2009 af Søren Madsen

Det er det tætteste jeg kan komme på en oversættelse af real-time library.

Steven Bell definerer begrebet real-time library på ACRLs blog The Real-Time Library. De er en tankevækkende post om de udfordringer bibliotekerne står overfor. han opstiller disse 8 karekteristika for et sådan bibliotek:

  1. The real-time library is socially networked but it’s about more than just owning social network accounts; the real-time library has an active presence and shares information in real time.
  2. The real-time library updates its status regularly.
  3. The real-time library offers targeted services to the networked community.
  4. The real-time library is accessible on real-time communication devices.
  5. The real-time library is ready and waiting – all the time – to deliver information services.
  6. The real-time library monitors the multitude of emerging real-time web services and experiments to find those with the potential to enhance service in real-time mode.
  7. The real-time library designs information services specifically for delivery and use on the real-time web.
  8. Real-time librarians are adept at creating relationships with real-time library users.

Real-time library er altså biblioteker der fungerer i nuet. De er til stede hvorbrugerne er, de bruger deres værktøjer, de kan tilpasse sig, de er klar, de samarbejder m.m. Med andre ord: de udviser rettidig omhu.

Er der så nogle danske biblioteker, der lever op til disse krav? Nej, overhovedet ikke, ikke engang tæt på…

Via David Lee King Real-Time Libraries

Brug af wikien i organisationen

Wednesday, August 26th, 2009 af Søren Madsen

Stewart Mader, forfatteren til bogen Wikipatterns, har skrevet en artikel om 8 Things You Can Do With an Enterprise Wiki.

Artiklen giver en glimrende introduktion til alle muligheder en wiki giver en organisation. De 8 udvalgte er:

1. Meeting Agendas
2. Meeting Minutes, and Action Items
3. Project Management
4. Gather Input
5. Build Documentation
6. Assemble and Reuse Information
7. Employee Handbook
8. Knowledge Base

Den kan desuden læses på hans egen blog 8 Things You Can Do With an Enterprise Wiki

Når man søger efter hans bog Wipatterns i Bibliotek.dk, får man det nedslående resultat at kun 1 (et) bibliotek har anskaffet denne glimrende bog. Hvad foregår der lige derude – tag jer sammen!

Ph.D. afhandling om Open Access – nyhed fra DEFF

Monday, August 24th, 2009 af Søren Madsen
Hele teksten er kopiret fra DEFF's nyhed.

Ny Ph.D. afhandling om Open Access

Tove Faber Frandsen fra Danmarks Biblioteksskole har for nylig forsvaret sin Ph.D. afhandling med succes. Afhandlingen er opdelt i fem forskellige empiriske studier. Disse vedrører alle Open Access problematikker, og samles til sidst i et fyldigt resumé, som binder de forskellige studier sammen.

Faber Frandsens afhandling, som bærer titlen “Scholarly communication changing: the implications of Open Access”, har afdækket hidtil ukendte aspekter og helt nye muligheder for distribution af videnskabelig information og viden. Dette både internt i forskingsvæsenet men også til den brede befolkning, hvilket er sket ved hjælp af hårde, bibliometriske (statistiske) metoder.

Afhandlingen indikerer flere steder, at der kan være fordele at hente ved at anvende Open Access. Blandt andet peges der på øget mulighed for synergi i forskningen grundet mulighed for tidligere publicering via mere ufærdige produkter (working papers).

Scholarly Communication Changing.pdf


Knowledge and Information Community – nyhed fra DEFF

Monday, August 24th, 2009 af Søren Madsen
Hele teksten er kopiret fra DEFF's nyhed.

Første fase af projektet Knowledge and Information Community

“Kvalificerende forprojekt til etablering af læringsrepositoriet Knowledge and Information Community (KIC)” er nu afsluttet.

Formålet med forprojektet har været at forberede udviklingen af et generisk læringsrepositorie, Knowledge and Information Community (KIC). Repositoriet indeholder læringsobjekter (LO’er), som er digitale læringsressourcer, og kan støtte udviklingen af en infrastruktur for videndeling og e-læring. Herigennem løses desuden vigtige forudsætninger og udfordringer omkring udvikling af og adgang til digitale læringsressourcer, som i dette forprojekt har været anskuet med udgangspunkt i aktuelle problemstillinger for uddannelsesinstitutioner i regi af Nye Institutioner (NI).

Forprojektet anbefaler samlet en løsning, hvor biblioteket indtager en central rolle i tæt samspil med de faglige miljøer som organisator af specialiseret, netbaseret viden forankret i LO’er. Du kan læse afrapporteringen nedenfor samt et mere uddybende dokument om projektet.

KIC-afrapportering.pdf
KIC-kravspecifikation og projektplan.pdf

De 5 bedste videodelingssider

Monday, August 24th, 2009 af Søren Madsen

Lifehacker har udpeget de 5 bedste sider hvis man vil dele video: Five Best Video-Sharing Sites

De 5 er:

Det er muligt at stemme på sin favorit blandt de 5. De fandt frem til de 5 ved at stille deres brugere spørgsmålet om Best Video-Sharing Site?

Alle 5 er oplagte valg. De har hver især deres ulemper og fordele, men alle er rigtig gode. Det er vigtigt for et bibliotek at kende alle 5. Kun dermed kan man få sit budskab ud så bredt som muligt.

Men hvad er dit bud? Hvilken er bedst og hvilke mangler blandt de 5?

Running with books – markedsføring

Monday, August 24th, 2009 af Søren Madsen

Hos Collingswood (NJ) Public Library vil de gerne samle penge ind til deres teen-område. Det gør de ved at afholde et 5 km løb. Tilmelding koster $25 men man får $10 tilbage, hvis man kan slå biblioteksdirektøren.

Det er en rigtig fin video, der på en humoristisk måde for præsenteret budskabet.

Via A Way-Cool Video Promo

Wiki Tema del 3: Foranalysen til en CBS Bibliotek wiki

Thursday, August 20th, 2009 af Søren Madsen

Før biblioteket går i gang med sådan et stort projekt, som det er at implementere en wiki, må forarbejdet gøres. Mange IT-projekter mislykkedes, fordi det forberedende arbejde ikke er gjort godt nok. Man vælger måske de nemmeste løsninger eller hopper over, hvor gærdet er lavest. Måske tror man, at man kender sine brugere godt nok til at vide, hvad de har brug for. Mange foretrækker sikkert også flot layout og finish frem for fokus på indholdet. Derfor er fasen før selve implementeringsprocessen af yderste vigtighed. Her skal fordybelsen og de analytiske evner hentes frem. I denne fase er whiteboards, ”gule lapper”, papir, blyant og viskelæder de vigtigste værktøjer.

Rammerne for foranalysen

Morville og Rosenfeld opstiller i deres bog ”Information architecture for the world wide web” selve rammerne for analysen via 3 begreber: Context, Content & Users. Det vigtigste element er users, da de er vigtigst i opstarten af en wiki. De er wikien – dens indhold og form kommer fra brugerne. De to begreber context og content spiller selvfølgelig også en meget vigtige rolle i det videre arbejde med wikien. De tre begreber overlapper på flere punkter hinanden og er en del af en større samlet helhed.

1. Context
Her skal sammenhængen mellem organisationens mål og forventninger afstemmes med de tekniske muligheder. Målsætningen fra ledelsen skal være på plads og en decideret tidsplan med delmål skal udarbejdes for projektet. Deltagerne skal udpeges og kompetencer uddelegeres. Rammer for tidsforbrug for den enkelte skal bestemmes. Sprog og udtryk på sitet er af stor betydning. Der skal være retningslinjer herfor inden projektstart. Allerede her skal brugerne tænkes ind. Informationskulturen på institutionen, brugernes adfærd og behov skal gerne passe med de tilbud, man vil tilbyde dem. Ellers oplever man som bruger, at man ikke bliver taget alvorligt eller ikke får opfyldt sine behov.

2. Content
Content eller indhold kan være mange ting. Det er ikke bare det skrevne ord. Indhold dækker over alt på sitet eller wikien. Indhold kan være dokumenter og deres opbygning, forskellige datatyper, applikationer og widgets, video og billeder, sammenhængen mellem indhold og brugernes informationsbehov og -opgaver o.s.v. Hvert enkelt element har sin egen betydning for det endelige resultat.

En wiki skal repræsentere organisationens viden og mind set. Choo taler i bogen “The knowing organization” om 3 former for ”organizational knowledge”, der alle kan være repræsenteret i en wiki. Disse 3 er tacit knowledge, explicit knowledge og cultural knowledge.

Tacit knowledge er den faglige viden om et bestemt emne. Det er viden, som ofte kun eksisterer i hovedet på den enkelte medarbejder og bygger på mange års erfaringer. Det er ’skjult’ viden, som man ikke ved, eller er opmærksom på, at man ved. Det er bedst forklaret ved det man ”kan på rygraden”. På dansk bruges udtrykket tavs viden. Det er her, at wikien er særlig stærk. Her får medarbejdere med den faglige viden mulighed for at formidle denne videre til kollegaer og brugere.

Explicit knowledge er praktisk eller formel viden. Det er viden, der forholdsvis nemt lader sig nedskrive på papir eller web. Det kan også være regelsæt. Denne viden er vigtig for den praktiske brug af wikien. Udgangspunktet er her, at formidling af elektroniske ressourcer cil blive et kerneområde i wikien. Til hver enkelt e-ressource hører der en række særegne forhold. Det er praktiske og indholdsmæssige forhold såsom adgangsforhold, restriktioner og embargo, der gælder for den enkelte e-ressource. Den nuværende præsentation af e-ressourcerne bygger på denne form for viden.

Cultural knowledge er den organisatoriske viden. Cultural er i betydningen organisationskultur. Fælles værdinormer og viden om organisation spiller en stor rolle. Hvad kan man skrive og hvad skal man undlade, hvad er organisations mål og mission, hvilke muligheder findes i organisationen? Disse og andre spørgsmål er vigtige for den endelige udformning.

3. Users
Når man arbejder med en wiki, er det vigtigt at huske, at brugerne samtidig også er dem, der bestemmer udviklingen. Det er dem, der leverer indholdet. Under arbejdet med wikien må man have en forståelse af deres arbejds- og informationsopgaver, søgeadfærd, sprogbrug herunder principper for kategorisering og deres relevanskriterier.

Hvilke brugergrupper skal der være på wikien? Brugerne af CBS Bibliotek wiki vil være både interne og eksterne brugere. De interne er bibliotekets medarbejdere og de eksterne er bibliotekets primære brugere, nemlig studerende og forskere/undervisere fra CBS. Blandt de eksterne vil også høre de studerende, forskere og borgere uden tilknytning til CBS, der benytter bibliotekets mange muligheder. De er bestemt også interessante, da de kan besidde en meget stor og værdifuld faglig viden indenfor vores fagområder og de enkelte e-ressourcer. Spørgsmålet er, om de skal have adgang til at bidrage til wikien.

Processer i informationsarkitektur
Når foranalysen er på plads, er det nødvendigt, at fastlægge hvordan informationsarkitekturen i wikien skal være. Denne proces deler Morville og Rosenfeld op i 5 faser, som kan ses i figuren og som beskrives nærmere nedenfor. Jeg har under hver enkelt fase beskrevet, hvad CBS Bibliotek kan gøre undervejs i processen.

Fase 1 Research: den indledende analyse og undersøgelse af tilgængelige materialer og sammenhænge som informationsarkitekturen skal fungere i. Der er i denne fase, at man skal indsamle viden om brugerne/målgruppen, organisatoriske sammenhænge, krav til indholdet og det overordnede mål. Disse oplysninger kan indsamles via en række forskellige undersøgelsesmetoder: fokusgrupper, interview, log analyser m. fl.

Fase 2 Strategy: selve researcharbejdet skal danne grundlag for arbejdet i strategifasen. I denne fase skal den grundlæggende struktur for navigation og organisering fastlægges. Indholdets form, type og medier skal afstemmes med organisationens ønsker og behov.

Fase 3 Design: I denne fase skal strategien udrulles og udmøntes i et designforslag til en informationsarkitektur. Her skal udarbejdes udkast til det endelige design. Dette kan gøres med hjælp fra blueprints, wireframes og andre hjælpemidler.

Fase 4 Implementation: når designfasen er overstået skal selve arbejdet med sitet sættes i gang. Der skal sættes ord og billeder på de tanker, man gjorde sig i designfasen. Sitet skal implementeres. Indholdet skal puttes på sitet, der skal testet og rettes til ved fejl og mangler. Det er i denne fase, at det meste arbejde ligger.

Fase 5 Administration: når sitet er implementeret og sendt i luften, begynder arbejdet med at vedligeholde det. Der skal til stadighed evalueres og tænkes i forbedringer. Det er nu det daglige slid begynder. Nyt indhold skal ind, andet skal tilrettes og noget tredje skal fjernes fra sitet. Overvågning og analyse af brugen og brugerne er yderst vigtig for den forsatte udvikling af et site.

Litteraturliste:

Morville, Peter & Louis Rosenfeld: Information architecture for the world wide web
CBS Bibliotek – Alle udgaver / Bibliotek.dk – Alle udgaver

Choo, C.W.: The knowing organization – How organizations use information to construct meaning, create knowledge, and make decisions
CBS Bibliotek – Alle udgaver / Bibliotek.dk – Alle udgaver

Chat line is open
Name
Cancel
Make sure that you can see yourself.
Click "Allow" if prompted.
Tip: Wear headphones for better audio
Cancel
You're on the air!
Video chat is open in another browser window or tab.
Video Chat Hidden
You were disconnected. Please check your internet connection and refresh to join.