Archive for December, 2009

Op på ølkassen

Wednesday, December 30th, 2009 af Søren Madsen

Berlingskes business sektion har i dagens udgave et tema om danskernes generelt manglende formidlingsevner. Der er ingen tradition for at øve mundtlig formidling og præsentation i skolerne og ved de videregående uddannelser. Men i artklen får du fem gode råd til hvordan du træner talegaverne:

1. Kend dig selv
2. Vær opmærksom på dit kropssprog
3. Øv dig i at fortælle historier
4. “Fake it till you make it”
5. Træn, træn, træn!

Information-Seeking Behavior in the Digital Age

Monday, December 28th, 2009 af Søren Madsen

Ny undersøgelse har set på forskere informationssøgning:

Xuemei Ge: Information-Seeking Behavior in the Digital Age: A Multi-disciplinary Study of Academic Researchers (42 s./pdf)

This article focuses on how electronic information resources influence the information-seeking process in the social sciences and humanities, examines the information-seeking behavior of scholars in these fields, and extends the David Ellis model of information-seeking behavior for social scientists, which includes six characteristics: starting, chaining, browsing, differentiating, monitoring, extracting. The study was conducted at Tennessee State University. Thirty active social sciences and humanities faculty and doctoral students were interviewed about their use of electronic information resources for research purposes, their perception of electronic and print materials, their opinions concerning the Ellis model, and how the model might apply to them. Based on the interview results, the researcher provides suggestions on how current information services and products can be improved to better serve social sciences and humanities researchers and makes recommendations for improving library services and technologies to better meet the needs of social sciences and humanities scholars.

Via Resourceshelf – Preprint: Information-Seeking Behavior in the Digital Age: A Multi-Disciplinary Study of Academic Researchers

Det må aldrig blive tomme floskler

Sunday, December 27th, 2009 af Søren Madsen

Carsten Breengaard har skrevet en rædselsberetning om sit møde med det danske servicesamfund. Han konstaterer at det er et samfund i opløsning (fra JP 26. december 2009).

Kronikken har ikke meget med innovation eller ny teknologi at gøre. Men den husker os på, at vi altid skal have service, viden og en sober betjening af vores brugere som vores hovedmål på bibliotekerne.

Fremtidens opgaver for forskningsbibliotekerne

Sunday, December 27th, 2009 af Søren Madsen

The Future of Digital Librarianship in Academic Libraries – Trends, Prognostication, and Perhaps a Little Science Fiction

Michael J. Giarlo har stået for denne præsentation af arbejdsomopgaver/områderne i fremtidens forskningsbibliotek. I de 56 slides kommer han frem til 9 områder, som vil blive de væsentligste opgaver i fremtiden:

  1. Preservation
  2. Scholarly Communication
  3. Repositories
  4. Outreach
  5. Digitization
  6. Metadata
  7. Discovery
  8. Technology & Interoperability
  9. Sustainability

Via | The Big Buckets in Academic Libraries

LibGuides – web 2.0 værktøj til formidling af databaser og viden

Wednesday, December 23rd, 2009 af Søren Madsen

LibGuides er et web 2.0 værktøj til at strukturering af bibliotekets kommunikationen om fagspecifikke informationsressourcer til brugerne (primært studerende).

LibGuides er et hostet system, som kan tilpasses den enkelte institution. Prisen er overkommelig ($900 til $3000, afhængig af institutionens størrelse/FTE). Der er widgets til indpasning i websites, e-learning og blogs, en facebook-applikation osv. Der er desuden en fuldt udviklet API, som gør dem fuldt integrérbare, hvis man vil arbejde med det.

- Vores venner i Jönköping har implementeret libguides: http://libguides.bibl.hj.se/

- Og i USA griber det om sig: http://libguides.com/community.php?m=i&ref=www.libguides.com

- På CBS Biblioteks studietur til Boston talte fx Babson meget begejstret om deres anvendelse: http://libguides.babson.edu/

- Læs mere om værktøjet her: http://www.springshare.com/libguides/

- Der er samlet nogle ”reviews” her: http://www.springshare.com/libguides/reviews.html

- Men der er også et par aktuelle udsagn fra biblioteker, som bruger LibGuides: http://libguides.gvsu.edu/content.php?pid=36651&sid=269913

Den helt store styrke er funktionaliteten og brugerinteraktionen, integrationsmulighederne med e-ressourcer og web – men vigtigst, at det kan spille sammen med e-læringsplatformen Moodle J (Integrationen med e-læringsplatformen har 94-95% af de adspurgte studerende på GVSU rated som en relevant og nyttig indgang …)

Se Springshares præsentation:

LibGuides Intro from Springshare on Vimeo.

Tak til GertP for tekst

Biblioteket In vivo/In vitro?

Wednesday, December 23rd, 2009 af Søren Madsen

Biblioteket er en levende organisme, der hele tiden skal udvikle sig. Derfor er det vigtigt at holde fokus på innovation og nytænkning. Hvad der var sandhed for bare et par år tilbage, er nu forældet og kasseret.

Hvor skal vi eksperimentere? Skal vi forsøge os i den virkelige verden med nye services og formidlingsformer i beta? Fungerer det ikke, jamen så skrotter vi det bare og prøver noget nyt. Eller vil vi bare snakke og diskutere mulighederne i en uendelighed?

In vivo (Latin: i liv) …eksperimenter der foretages i en levende organisme.
http://da.wikipedia.org/wiki/In_vivo

In vitro (Latin: i glas) …eksperimenter udenfor en levende organisme (f. eks. reagensglas)
http://da.wikipedia.org/wiki/In_vitro

TV2 Beep tester Kindle

Wednesday, December 23rd, 2009 af Søren Madsen

TV2 Beep (deres web site for gear, grej og gadgets) har set nærmere på Kindlens fortræffeligheder og de er godt tilfredse:

Test: Fremtidens fleksible bog

Nyt nummer af Research Information

Tuesday, December 22nd, 2009 af Søren Madsen

Seneste nummer af Research Information (December 2009/January 2010) er på gaden.

Udvalgte artikler fra nummeret:

John Dove: Information integration may not be enough
Integrating information in academic libraries is very important but some users don’t know how to find this information in the first place. Credo Reference is taking on the challenge of enticing users to their libraries’ resources.

David Stuart: Programming skills could transform librarians’ roles
To keep pace with information changes and the needs of users, librarians need some programming skills.

Caroline Sutton: Conference brings OA community together
Caroline Sutton reports back from the First Conference on Open Access Scholarly Publishing held recently in Sweden.

CBS og open access

Tuesday, December 22nd, 2009 af Søren Madsen

Leif Hansen her fra CBS Bibliotek har i julenummeret af ScieCom Info (2009, vol. 5, nr. 4) en artikel om open access på CBS:

Greater access to scholarly publications from Copenhagen Business School – The CBS Open Access Policy 2009 (5 s./pdf)

Abstract
I juni 2009 vedtog Copenhagen Business School en open access politik. Det er en forpligtende politik, der omfatter fagfællebedømte tidsskriftsartikler og konferencebidrag. Politikken er dog samtidig omhyggelig med ikke at skabe ugennemtrængelige barrierer for at publicere i “;toll access”; tidsskrifter. Sigtet er at fremme open access til forskning fra CBS ikke at forhindre publicering.
Denne artikel fokuserer på de erfaringer vi har høstet under processen med at formulere politikken og de erfaringer vi hidtil haft fået med implementeringen. CBS Bibliotek har spillet en aktiv rolle i forløbet, og det ses på CBS som en naturlig ting, at biblioteket er den drivende kraft i processen.

Læsestof til juledagene

Tuesday, December 22nd, 2009 af Søren Madsen

Chancerne for en landsdækkende hvid jul skulle nu være helt nede under 20%. Men fortvivl ikke. Hvis kælken må forblive i sit sommerskjul og du er blevet ret så træt af æbleskiver (kan man blive det?) så er der trøst at hente. Her er der tips til læsestof i feriedagene.

Julia Gross, Lyn Leslie
Twenty-three steps to learning Web 2.0 technologies in an academic library
The Electronic Library, 2008, vol26, iss. 6, s. 790 – 802
DOI: 10.1108/02640470810921583
CBS Link (via fjernadgang)

James A. Buczynski
Video Clip Reference: The Medium is the Message
Internet Reference Services Quarterly, 2009, vol. 14, iss. 1 & 2, s. 37-43
DOI: 10.1080/10875300902963383
CBS Link (via fjernadgang)

Randy Reichardt
How May I Help Thee? Let Me Count the 2.0 Ways…
Internet Reference Services Quarterly, 2008, vol. 13, iss. 2 & 3, s. 271-280
DOI: 10.1080/10875300802103924
CBS Link (via fjernadgang)

Laura Taddeo
R U There? How to Reach a Virtual Audience Through Affordable Marketing Strategies
Internet Reference Services Quarterly, 2009, vol. 13, iss. 2 & 3, s. 227-244
DOI: 10.1080/10875300802103890
CBS Link (via fjernadgang)

Char Booth
Developing Skype-Based Reference Services

Internet Reference Services Quarterly, 2008, vol. 13, iss. 2 & 3, s. 147-165
DOI: 10.1080/10875300802103684
CBS Link (via fjernadgang)

Oud, Joanne
Guidelines for effective online instruction using multimedia screencasts
Reference Services Review, 2009, vol. 37, iss. 2, s. 164-177
DOI: 10.1108/00907320910957206
CBS Link (via fjernadgang)

Open Repositories 2010 in Madrid

Tuesday, December 22nd, 2009 af Søren Madsen
Taget fra Mikael Elbæks annoncering på forskbib-l

Open Repositories 2010 — “The Grand Integration Challenge”

Konferencens hjemmeside: http://or2010.fecyt.es/publico/Home/index.aspx

Repositories have been successfully established — within and across institutions — as a major source of digital information in a variety of environments such as research, education and cultural heritage. In a world of increasingly dispersed and modularized digital services and content, it remains a grand challenge for the future to cross the borders between diverse poles:

- the web and the repository,

- knowledge and technology,

- wild and curated content,

- linked and isolated data,

- disciplinary and institutional systems,

- scholars and service providers,

- ad-hoc and long-term access,

- ubiquitous and personalized environments,

- the cloud and the desktop.

The Open Repositories Conference (6 to 9-JUL-2010 in Madrid, Spain) brings together individuals and organizations responsible for the conception, development, implementation, and management of digital repositories, as well as stakeholders who interact with them for achieving the widest possible integration in theoretical, practical, and strategic matters.

The program of papers, panel discussions, poster presentations, user groups, workshops, and tutorials will reflect the whole community of Open Repositories. Dedicated open source software community meetings for the major platforms (EPrints, DSpace and Fedora) will provide opportunities to advance and coordinate the development of repository installations across the world.

Fremtiden for bibliotekerne?

Monday, December 21st, 2009 af Søren Madsen

InSideHigherEd har set på hvad fremtiden har at byde bibliotekerne…

Gode værktøjer til at skrive sammen i teams

Monday, December 21st, 2009 af Søren Madsen

Det er Mashable, der udpeger 9 Great Document Collaboration Tools for Teams.

Kategorierne er:

1. Wiki
Værktøjer: MediaWiki, PBWorks og  Socialtext
Sammenligninger: Comparison of wiki software (Wikipedia) og WikiMatrix

2. Collaborative Document Editors
Værktøjer: Google Docs, Zoho Writer, Buzzword (Adobe), Writeboard og Office Live Workspace

3. Google Wave (Google Wave)

Søg i databaserne med mobilen

Monday, December 21st, 2009 af Søren Madsen

Mississippi State University Libraries har netop annonceret adgangen til at søge i deres EBSCO databaser via mobilen: New EBSCOhost Mobile Version

Der er mere information hos EBSCO: EBSCOhost Mobile is Here! – få hjælp her How to add an EBSCOhost Mobile icon to Your iPhone or iPod home screen.

EBSCO henviser selv til denne loginside: http://search.ebscohost.mobi/ (kræver CBS fjernadgang). Jeg har kun testet adgangen mens jeg var logget på wifi her på CBS.

Det er muligt at logge på Business Source Complete med CBS fjernadgang via et af disse link:

http://esc-web.lib.cbs.dk/login?url=http://search.ebscohost.com/login.asp?&profile=web&defaultdb=bth eller den korte udgave http://bit.ly/7NAp77

Søgningen virker fint nok. Men selve opsætningen af siderne virker mere problematisk. Indholdet bliver trukket ud i en lang tekst, så det bliver svært at læse og få overblik over. Men det er en spændende mulighed for at få databaserne ud på mobilerne.

Sidste øjebliksgaver

Saturday, December 19th, 2009 af Søren Madsen

Gode allersidsteøkebliks gaveideer til biblioteksfolket.

Hvis du vil hente inspiration udenfor biblioteksverdenen, er her et par spændende foredrag om synlighed og markedsføring:

Har du styr på dine kunderelationer? http://businessliv.dk/relation

Er du synlig nok? http://businessliv.dk/synlig

Ugens links – uge 51

Saturday, December 19th, 2009 af Søren Madsen

- NCSU Libraries Mobile

- Google Wave’s Massive Potential for Business Users

- Globale strategier i den nye verdensorden (ny bog fra CBS)
I stedet lyder resultatet af studiet, at virksomhederne med det største ‘return on strategy’ er de virksomheder, der finder deres egen, dvs. en anderledes, vej til at skabe en solid konkurrencedygtig position. Det sker typisk ved at tænke kreativt, bryde nogle af de konventionelle spilleregler og ved at finde den unikke X-faktor.
Mere om bogen: Return on Strategy – How to Achieve It

- Directory of Experimental Library Tools

- Journal of Library Innovation første nummer til januar 2010

- How to Expand your Library’s Online & Mobile Presence Using Twitter

Mobile biblioteker, mobil markedsføring, mobil undervisning

Friday, December 18th, 2009 af Søren Madsen

CTLS har afholdt konferencen CTLS 2009 Technology Conference – The Mobile Library. Præsentationerne er tilgængelig online.

_______________________

Elsevier udgiver et newsletter med navnet Library Connect. De har haft et nummer med temaet Mobile Access (16 s./pdf)
_______________________

Ryerson Library har kørt en Mobile Device Survey – November 2009. Der kom 760 svar på spørgeskemaet. 4 ud af 5 havde eller ville anskaffe en mobil/enhed, der kan bruges på internettet. Næsten 60% svarede, at de ikke var klar over, at biblioteket stillede service til rådighed via mobilen.

internetuse

På CBS via http://twitter.com/anniestahelAf 500 studenterbesvarelser: 68 % har en Nokia, Samsung eller Sony-Ericsson. 19% har en iPhone. Stadig kun 3% med Android”

_______________________

Brug af iPhone i undervisning

På Stanford tager de brugen af iPhone ganske alvorlig. De har fået to medarbejder fra Apple til et stå for et fag om udvikling af iPhone applikationer Apple, Stanford Teaching iPhone Development for Free og de har lagt forelæsningerne ud Stanford’s Free iPhone Coding Class Surpasses 1M Downloads.

De har skabt en fin tilstedeværelse på iTunesUniversity Stanford on iTunesU.

På Abilene Christian University i Texas har de afprøvet brugen af iPhone/iPod i undervisningen. De udleverede en til en stor del af de førsteårsstuderende. De opfordrede underviserne til at inddrage brugen af dem i undervisningen. Forsøget blev godt modtaget af både studerende og undervisere. Texas University Hands Out Free iPods, iPhones og How the iPhone Could Reboot Education

UC Davis Teaches iPhone App Development, Too

Wired.com Readers’ Favorite iPhone Apps of 2009

_______________________

En opfordring!

Er der ikke nogle derude, der vil arrangere en workshop/temadag/konference om brugen af mobile teknologier/iPhone?

Jeg kunne forestille mig at indholdet kunne deles op i 2 temaer:

- Formiddagen kunne være generelt om brugen af mobile teknologier f. eks. markedsføring, teknik, skriv til en iPhone, formater m.m.

- Eftermiddagen kunne så være en ren teknisk del om hvordan man programmerer/skaber sine egne applikationer.

Er netgenerationen på vej på universitetet?

Friday, December 18th, 2009 af Søren Madsen

Nej konstaterer en ny undersøgelse.

Jones, Chris and Cross, Simon (2009). Is there a net generation coming to university?
In: ALT-C 2009 “In dreams begins responsibility”: Choice, evidence and change, 8-10 September 2009, Manchester, UK.
Hele teksten (11 s./pdf)

Abstract:
This paper reports the first phase of an ESRC funded research project to investigate first year students’ use of technology in relation to the idea of young people born after 1983 forming a distinct age cohort described variously as the Net generation or Digital Natives. The research took place in five English universities in the spring of 2008. The research found a far more complex picture than that suggested by the rhetoric with student use of new technologies varying between different universities and courses. Some of the more discussed new technologies such as blogs, wikis and virtual worlds were shown to be less used by students than might have been expected. The Net generation appears if anything to be a collection of minorities with a small number of technophobic students and larger numbers of others making use of new technologies but in ways that did not fully correspond with many of the expectations built into the Net generation and Digital Natives theses.

Politik for sociale medier – første oplæg

Wednesday, December 16th, 2009 af Søren Madsen

Skal biblioteket have en politik eller strategi for sociale medier? Eller er det nok, at vi bare er til stede?. Det er nogle af de spørgsmål. som man må stille sig selv før man går i gang. Efter min mening, bør man sætte sig ned og opstille en række ledetråde og delmål for arbejdet med sociale medier.

Men hvad er sociale sociale medier så? En kort definition er, at det foregår på internettet og der bruges services og værktøjer, der fremmer diskussion, åbenhed, deling af information og viden, brugerskabt indhold og social interaktion.

De relevante services for bibliotekerne er:

  1. Blogs
  2. Wikis (Wikipedia)
  3. Sociale netværk (Facebook, MySpace)
  4. Social bookmarking og tagging (delicious, StumbleUpon)
  5. Billed- og videodeling (flickr og YouTube)
  6. IM/Chat (Messenger, Meebo)
  7. SMS/Texting/Mobil (iPhone)
  8. Microblogging (Twitter, Jaiku)

I det følgende vil jeg komme nærmere ind på nogle af elementerne i en politik for sociale medier. Indholdet er samlet sammen fra en række tidligere indlæg her på bloggen, så det er lidt en rodekasse med tanker. Jeg har opdelt de følgende afsnit i 4 dele

  1. Politik/retningslinier/regler
  2. Værdigrundlag
  3. Deltagere og kompetencer
  4. Kommunikation og værktøjer

- Politik/retningslinier/regler

Før man går i gang skal man gøre sig klar hvad man vil med de sociale medier. Skal arbejdet med dem være et 9-16 arbejde mandag til fredag eller ønsker man også at være til stede i weekenderne  om aftenen og i ferierne? Hvem skal deltage og hvilke kompetencer skal de besidde? Den enkelte medarbejder skal også gøre op med sig selv, om man er klar til at eksponere sig selv – er man klar til den synlighed, der måske vil komme?  Afklar på forhånd hvor meget man må engagere sig og hav helt styr på beslutningskompetencer. Man kan som mening medarbejder komme i situationer hvor der bliver spurgt ind til gældende politikker på institutionen. Husk at overholde f. eks. CBS’ standarder for kommunikation, design og udveksling.

- Værdigrundlag

  • Alt hvad vi gør, skal vi gøre for at forbedre brugernes forhold og oplevelser på biblioteket. Ingen tiltag, der kun tjener vores egen magelighed, må startes op
  • Biblioteket skal være first-choice
  • Vi skal følge 3i-princippet: indhold, indhold og indhold
  • Vi skal udvise rettidig omhu
  • Vi skal være på forkant og proaktiv overfor vores brugere
  • Ingen processer eller interne obskuritetter må komme i vejen for god brugerservice
  • Vi skal dele og udveksle viden med vores brugere i åbne fora og communities
  • Vi skal agere på de studerendes præmisser
  • Inddrag brugerne
  • Vi skal tilbyde løsninger

- Deltagere og kompetencer

  • Vi skal beherske ny teknologi og kunne benytte den, hvor det tjener vores brugeres interesse bedst
  • Vi skal mestre markedsføringens svære kunst
  • Vi skal samarbejde med alle relevante partnere, når der er mulighed for, at forbedre vores services, kompetencer, omdømme m.m.
  • Vi følger HEAT-princippet: vi skal forpligtige os til øjeblikkelig at kassere alle interne processer, services, metoder, vaner m.m., hvis de ikke medfører en optimal service for vores bibliotekets brugere
  • Vi skal besidde de kompetencer, der kræves i den virtuelle verden
  • Både bibliotek og medarbejder forpligter sig til, at holde sig a jour med udviklingen indenfor IT, kommunikation, dialog og service. Biblioteket skal tilbyde den nødvendige efter/videreuddannelse og medarbejder skal følge med på relevante blogs, i litteraturen og via medier

- Kommunikation og værktøjer

  • Vi forpligter os til at benytte alle services, tjenester og platforme, der kan hjælpe og støtte vores brugere
  • Vi skal være hvor vores brugere er – fysisk og virtuelt
  • Vi skal kende vores brugere – hvem er de og hvad vil de!
  • Vi skal benytte alle relevante medier – video, lyd, billeder og tekst
  • Vi skal monitorere alle informationskanaler, tjenester, services, netværk m.m. og reagere
  • Vær målrettet og tilpas markedsføring og formidling til den enkelte og til målgruppen
  • Vær personlig uden at være påtrængende. Vær diskret og husk at du er på deres domæne, de er måske ikke interesseret i kontakt og kommunikation

Dette er ikke en færdig politik for sociale medier. Det er et udkast, der skal arbejdes videre på. En del overlapper og noget er varm luft. Men hvordan syntes du, at en politik for sociale medier skal se ud? Skal vi i det hele taget have en politik?

Hvad skal der på skrivebordet?

Tuesday, December 15th, 2009 af Søren Madsen

Jeg har netop fået reformatteret min arbejdspc. Det gør at skrivebordet ser meget tomt ud. Jeg skal i gang med at installere alle de gode hjælpeprogrammer og add-ons, som jeg havde på den gamle pc.

Så jeg efterlyser bud på hvilke programmer m.m., som jeg skal installere, for at være up-to-date med udviklingen. Hvilke programmer og add-ons kan du simpelthen ikke leve uden? Diverse tjenester, der kan erstatte programmer, er jeg også interesseret i.

screen screendump

Chat line is open
Name
Cancel
Make sure that you can see yourself.
Click "Allow" if prompted.
Tip: Wear headphones for better audio
Cancel
You're on the air!
Video chat is open in another browser window or tab.
Video Chat Hidden
You were disconnected. Please check your internet connection and refresh to join.