Archive for November, 2010

Brug socale medier til CRM

Tuesday, November 30th, 2010 af Søren Madsen

Ved Internet Librarian var jeg til at godt foredrag om hvordan man kan benytte sociale medier i kontaken med bruger.

Se præsentationen her: Using Social Computing Tools to Build Customer Relationships

Udgangspunktet er et virksomhedsbibliotek, der måske nok har nemmere ved at overskue og indsamle oplysninger om brugerne.

På biblioteket brugte de mange forskellige værktøjer som wiki, bookmarking, microblogging, blogs. Resultatet er, at 70 % af de ansatte bruger biblioteket i løbet af året.

De bruger meget tid på at evaluere brugen af biblioteket og indsamler oplysninger om hvad de enkelte afdelinger bruger. Så kan de være på forkant, når der kommer nye interessante publikationer. De sender også lister ud til afdelingerne med det som andre i afdelingen har læst. Dermed skulle de gerne blive opmærksomme på titler, som de måske selv havde overset.

Fordelene ved sociale medier er

Benefits to clientele:

•        Embedded in their workspace
•        Customized to their needs
•        Highly relevant resources
•        Allows them to see what peers are doing

Benefits to us:

•        Connect more people to our resources
•        Strengthen partnerships with other groups
•        More opportunities to learn about our users’ needs
•        Easy to do!

Årets julegaveide til brugerne

Monday, November 29th, 2010 af Søren Madsen

Er selvfølgelig et mobil site og en app til deres smartphones…

Børsen kunne i sidste uge berette, at salget af smartphones har overhalet salget af almindelige (gammeldags) mobiltelefoner. I 3. kvartal var andelen 51%.

Salget af smartphones eksploderer i Danmark
Børsen, Tirsdag, d. 23. november 2010, sektion: 1 side: 10
Apple ligner en vinder på det lukrative og kraftigt voksende marked for avancerede mobiltelefoner. Nokia er samtidig røget i bund, men bebuder et stærkt comeback

Så det er bare at komme i gang for bibliotekerne. Der er tilstrækkeligt mange brugere til, at det må være et krav at man har et mobil site og apps til iPhone, Android m.fl.

Går man i gang nu, kan det nås inden jul…

Tidligere på bloggen:

Har dit biblioteket en onlinechef/digital forretningsudvikler eller en CRM-chef?

Monday, November 29th, 2010 af Søren Madsen

Det har Egmont Magasiner heller ikke endnu. De har derfor søgt efter sådanne to personer.

De to stillinger: onlinechef/digital forretningsudvikler og abonnements- og CRM chef (Begge havde frist 9/11-10 så opslagene kan være fjernet)

Hvorfor er det så relevant for denne blog? Det er det, fordi deres fokusering på netop disse to områder, også giver et billede af bibliotekernes fremtid. Fokus er 1/ udvikling af den digitale forretning og 2/ kundeservice og nye kunder. Bibliotekerne bør også have medarbejdere med særlig kompetence indenfor disse to områder. Ikke kun “glade amatører” (som undertegnede), men uddannede og erfarne medie/kommunikations/markedsføringsfolk eller digitale udviklere.

I det følgende vil jeg fra de to opslag fremhæve de temaer og opgaver, som vi som biblioteker skal være opmærksomme på. Jeg har valgt at bibeholde de brugt ‘business’ udtryk. Tekst fra opslagene er skrevet i kursiv.

Onlinechef/digital forretningsudvikler

Hvad er det så de søger? Den nye onlinechef bliver …ansvarlig for forretningsudvikling på digitale platforme, tillige med at du bliver medansvarlig for videreudvikling og forankring af vores webporteføljes digitale udvikling.

Hvorfor søger de? Fordi de …er i proces med at videreudvikle og redefinere vores fremtidige digitale strategi. Vi er ambitiøse og vores mål er et digitalt ’kvantespring’ de kommende år, og du vil blive en væsentlig brik og drivkraft i at dette realiseres. Du vil få ansvaret for vores online afdeling, der har ansvaret for at sikre daglig drift af og support til webredaktionerne, samt SEO og SEM aktiviteter.

Ansvarsområdet omfatter bl.a. at

  • Sikre porteføljens digitale udvikling, herunder udvikling og implementering af ny digital strategi
  • Sikre drift, videreudvikling og optimering af webporteføljen, herunder optimering af SEO og SEM aktiviteter
  • Ansvar for udvikling og implementering af nye forretningsmodeller
  • Etablering og udvikling af relevante partnerskaber og alliancer
  • Sparringspartner til redaktioner, marketing og bladsalg samt annoncesalg

Personen skal vide…hvad der fungerer på nettet og hvad der skal til for at skabe trafik og ikke mindst omsætning og indtjening, havde …stor teknisk kompetence og forståelse, holder dig opdateret på fremtidens digitale løsninger og udfordringer og du ved, hvilke spidskompetencer, der skal til for at sikre vores mål og …havde forståelse for vores forskellige målgrupper og deres attraktivitet, ligesom du evner at udnytte dette kommercielt.

Abonnements- og CRM chef

Personen skal …udvikle og implementere CRM aktiviteter, systemer og processer på tværs af abonnement, marketing og online. Det primære mål …er at sikre fastholdelse af vores kunder samt sikre oplagsvækst. Du vil således også være med til at udvikle vores langsigtede oplagsstrategi…

Ansvarsområdet omfatter bl.a.

  • Forankring af nyt abonnementssystem i organisationen.
  • Implementering af nyt kampagne- og CRM system.
  • Sikre fastholdelse, winback og nysalg via telemarketing, herunder ledelse og udvikling af telemarketing internt og eksternt samt ledelse og udvikling af vores kundeservice.
  • Sikre optimering af abonnementskampagner med fokus på lønsom vækst.
  • Udvikle og implementere øvrige salgs- og loyalitetstiltag på tværs af kundebaser og kanaler.
  • Sparringspartner til marketingcheferne, herunder feedback på kampagneresultater og mål, samt på kunderelationer og viden, med henblik på optimering af nye tiltag

Bibliotekskundechef

Det er mange ord fra et par jobopslag. Men indholdet kan måske være med til at skabe nye funktioner på bibliotekerne. Vælger man at samle funktionerne hos en bibliotekskundechef, vil opgaverne overordnet set være:

  • Forbedre det digitale produkt
  • Markedsføre det digitale produkt
  • Forbedre kontakten med kunderne, for at
    • Fastholde gamle kunder
    • Tiltrække nye kunder

Der er pt. opslået to stillinger der har elementer heraf

Men hvad mener I, kære læsere? Hvordan får bibliotekerne bedst sat fokus på kundeplejen og markedsføringen? Har I gode ideer, erfaringer som I vil dele eller kommentarer til indholdet?

Ekstra læsning: Logic+Emotion – Social Media Strategists Grow Up

En halv million bruger podcast i Danmark

Thursday, November 25th, 2010 af Søren Madsen

Danmarks Statistik har undersøgt udbredelsen af podcasts i Danmark.

Bag Tallene: Find ud af hvem der bruger podcast, skrevet af Helle Harbo Sørensen.
En halv million bruger podcast
En ud af fem i alderen 16 til 34 år benytter sig af de såkaldte podcast. Hvem der henter lyd- og billedfilerne på nettet afhænger især af alder, uddannelse og geografi. Det viser en ny undersøgelse om podcast, som ikke tidligere er offentliggjort.

Antallet er højere end jeg havde forventet. Det viser, at der er et marked for podcasts også fra bibliotekerne. Men vi skal have indhold at fylde i dem. Rent teknisk er det overhovedet ikke svært. Det er ikke specielt dyrt at bruge professionelle oplæsere, så husk den mulighed.

Artiklen har en glimrende definition på hvad en podcast er. Jeg er dog ikke helt enig i, at videoklip hører ind under podcasts. Men det er der forskellige holdninger til og definitioner af på nettet.

Hvad er podcast?
Podcasts er musik, radio og videoklip, som man kan abonnere på via internettet. Når man abonnerer på et særligt program, bliver de nyeste filer automatisk hentet ned til ens computer. Herefter kan de afspilles når som helst via computeren eller en bærbar afspiller. Det er i de fleste tilfælde gratis at abonnere på podcast. I Danmark er DR en stor udbyder af gratis podcast.

Library Journal om The Reference User Experience

Wednesday, November 24th, 2010 af Søren Madsen

Library Journal har samlet fire essays om The Reference User Experience: Four Essays

De fire essays kommer fra: “…talks given at the Focusing on the User Experience session of this year’s Reference Renaissance conference”

From Steven Bell and Wayne Bivens-Tatum, two views on how to get started with user-centered thinking; from Jean Costello, a sobering look at why a model patron has given up on libraries for reference entirely; and from James LaRue, thoughts on the difference between visible and invisible user services.

  1. Fish Market 101: Why Not a Reference User Experience?
  2. Imagination, Sympathy, and the User Experience
  3. Why I Don’t Use Libraries for Reference Anymore
  4. The Visibility and Invisibility of Librarians

Hvad bruger de så en iPad til?

Wednesday, November 24th, 2010 af Søren Madsen

Business Insider har spurgt over 500 iPad-ejere pm hvad de så rent faktisk bruger den til: iPAD SURVEY RESULTS: Everything You Need To Know About How People Use The iPad

Du kan se svarene på de 18 spørgsmål her: iPad Survey Results – charts

Udvalgte resultater:

  • Næsten 40% bruger den 2-5 timer om dagen
  • For næsten 30% er det deres primære pc
  • 3 ud af 4 læser e-bøger på deres iPad
  • Halvdelen læser via Kindle og 40% via iBooks
  • 36% foretager deres webbrug via iPad

I følge kommentarerne er de 500+ deltagere blevet udvalgt. Så der er ikke en holdbar videnskabelig underbygget undersøgelse.

Konklusion på studietur til Singapore 2010

Monday, November 22nd, 2010 af Joshua Kragh Bruhn

Følgende er en oversigt over de indtryk, ideer og tanker, affødt af vores tur til Singapore, der i en eller anden udstrækning og i en eller anden inkarnation med fordel kunne integreres i vores eksisterende praksis / setup

1. Højere grad af brugergenereret tagging (naturligvis med mulighed for at sortere disse fra i søgning)
2. Kreative arbejdsstationer (inkl. flerskærmsmiljøer, smart board gruppearbejdspladser, audiovisuelt studie)
3. Afkoblingszoner (f.eks. spillerum)
4. Opgør med forskningsbibliotekar-funktionen og i stedet brug af levende forskning i materialeudvælgelsen (inspireret af NLBs øvelse med at indbyde en forsker til at dykke ned i samling og på denne måde identificere huller)
5. Skarpere kant på virksomhedsunderstøttende service, vi skal mene noget med det ikke blot gøre det for at gøre det
6. Vi skal turde mere i biblioteksrummet (fremhæve materialer, interaktive skærme)
7. Intelligente bogreoler (selvom det er ramt helt ved siden af i forhold til vores bevægelse fra print til e, er det altså smart)
8. Være mere grafisk i vores web præsentationer
9. Understøtte responsible research (hovedsageligt i form af promovering)
10. Integrere Bloomberg bedre i biblioteket, evt. gennem oprettelse af egentligt Blomberg room

Bliv klogere på cloud computing

Friday, November 19th, 2010 af Søren Madsen

Dette gode tilbud kommer fra Computerworld.

Bliv klogere: Sådan fungerer cloud computing af Kim Stensdal
Cloud computing er med dets base i de store datacentre et fundamentalt skift i måden, it leveres og forbruges på. Få en introduktion til en af tidens mest markante it-tendenser her.

“Ligesom strøm i dag leveres gennem et stik i væggen, er hele idéen med cloud computing, at it skal kunne leveres over internettet som en service.”

Indhold:

  • Bliv klogere: Sådan fungerer cloud computing
  • De forskellige cloud-modeller
  • Private og offentlige skyer
  • Risici ved cloud computing

Man kan også vælge at høre Roy Tennant tale om Using the Cloud to Please the Crowd (54:04 min).

Ugens Link – uge 46

Friday, November 19th, 2010 af Søren Madsen

Et par gode links at holde weekend på.

- The Reports of Our Professional Deaths Have Been Greatly Exaggerated: Outside Observer Edition / svar til artiklen Digital Underclass: What Happens When the Libraries Die?

- Movie Scenes turned into Animated GIFs

- Best Video Creation Tools for the Classroom

- 12 User points of need – where to place your services online

- The Mobile Web Continues to Boom: Internet Trends/Statistics from Mary Meeker’s Web 2.0 Summit Presentation

- Hi tech and pop culture in information literacy

- Virtual conferencing and a few more talks

Studerendes brug og evaluering af information

Wednesday, November 17th, 2010 af Søren Madsen

PIL – Project Information Literacy har netop udsendt deres seneste rapport som må være obligatorisk læsning på bibliotekerne.

Truth be Told: How College Students Evaluate and Use Information in the Digital Age (72 s./pdf)

Abstract: A report about college students and their information-seeking strategies and research difficulties, including findings from 8,353 survey respondents from college students on 25 campuses distributed across the U.S. in spring of 2010, as part of Project Information Literacy. Respondents reported taking little at face value and were frequent evaluators of Web and library sources used for course work, and to a lesser extent, of Web content for personal use. Most respondents turned to friends and family when asking for help with evaluating information for personal use and instructors when evaluating information for course research. Respondents reported using a repertoire of research techniques—mostly for writing papers—for completing one research assignment to the next, though few respondents reported using Web 2.0 applications for collaborating on assignments. Even though most respondents considered themselves adept at finding and evaluating information, especially when it was retrieved from the Web, students reported difficulties getting started with research assignments and determining the nature and scope of what was required of them. Overall, the findings suggest students use an information-seeking and research strategy driven by efficiency and predictability for managing and controlling all of the information available to them on college campuses, though conducting comprehensive research and learning something new is important to most, along with passing the course and the grade received. Recommendations are included for how campus-wide stakeholders—faculty, librarians, and higher education administrators—can work together to help inform pedagogies for a new century.

Læs også L esson Learned: How College Students Seek Information in the Digital Age (42 s./pdf)

Via Truth be Told: How College Students Evaluate and Use Information in the Digital Age

Nyt Nummer af First Monday

Tuesday, November 16th, 2010 af Søren Madsen

Det nye nummer af First Monday er November 2010, Volume 15, Number 11.

Indholdsfortegnelse:

  • The digital divide in Internet information searching: A double-hurdle model analysis of household data from Vermont
  • Between social awareness and productivity: Results of a survey about real-time microblogging
  • Digital cultural collections in an age of reuse and remixes
  • Linked Data tools: Semantic Web for the masses
  • The social environment model: Small heroes and the evolution of human society

Præsentation af Generation Z

Tuesday, November 16th, 2010 af Søren Madsen

TV 2 har sammen med analysebureauet PeopleGroup lavet en kvalitativ antropologisk undersøgelse af medie(for)bruget hos unge danskere mellem 16 og 19 år. Sjovt nok blev resultatet at Unge foretrækker stadig fjernsynet.

Resultat var, at de unge enten bruger TV alene til pauser eller i selskab med andre som underholdning og nærhed.  Mens mobiltelefoni og Internet bruges til til at skabe nærhed med folk, der ikke er fysisk til stede.

Læs rapporten:

Generation Z zoomer ind (158 s.)
En etnografisk analyse af ungdomsgenerationen kaldet; Generation Z, netværksgeneration, Digital Natives, Facebook-generationen. En skildring af 8 unges oplevelse af at være ung i dag og en udredning af de unges tanker, drømme, bekymringer og behov.

Game rooms og kopirum

Friday, November 12th, 2010 af Pirouz Samipour

Singapore Institute of Management (SIM), der blev oprettet i 1964 – samme år som Singapore løsrev sig fra Malaysia -, var genstand for turens sidste besøg. Det er et privat universitet med 30.000 studerende, der hver betaler 30.000 Singapore dollar pr. studieår. Ronald Tan, SIM’s executive director, forklarede, at en af SIM’s overordnede strategier går ud på at skaffe mulighed for læring i bred forstand. Det kommer blandt andet til udtryk i, at det er SIM’s erklærede mål at tilbyde undervisning til alle indbyggere i Singapore fra vugge til grav.

Rundturen på SIM’s bibliotek gav et begrænset udbytte. Et af de mere kuriøse indslag var, at vi fik deres såkaldte ”game rooms” at se. Her kan studenterne tage et afbræk fra studiernes stress og jag og spille computerspil i et par timer. Et tiltag, der nok er nødvendigt, da man ikke sjældent støder på sovende studerende på Singapores universiteter. Et mindre spændende indslag var derimod fremvisningen af bibliotekets kopirum, hvor de studerende mod betaling kopierer og printer. Som mange andre funktioner på Singapores biblioteker er kopifunktionen out sourced til et eksternt firma.

Selve biblioteket er ikke ret stort, men som led i de konkrete planer for udvidelse af universitetet, er der blevet lavet tegninger, der giver biblioteket 500 nye kvadratmeter, der blandt andet skal bruges til flere arbejdspladser til de studerende.

Biblioteket indeholder 80.000 bøger, og de har et antal e-books, som de ikke kunne huske tallet på. Biblioteket har lige launchet en ny hjemmeside (http://www.sim.edu.sg/sim/pub/slib/ask-a–librarian.html). Bibliotekssystemet kører på Spider – en australsk løsning, og de har systemer baseret på Microsoft-platforme, som styres fra SIM’s it-afdeling. It-afdelingen står for supporten af systemerne, og den enlige it-medarbejder på biblioteket er på godt, men mest ondt overladt til SIM’s it-afdelings goodwill. Bibliotekets it har en vision om at kunne tilbyde mobil betjening af de studerende.

Studerendes forventninger til IKT

Friday, November 12th, 2010 af Søren Madsen

Ny engelsk undersøgelse ser på studerendes syn på IKT og online læring. Formålet med undersøgelsen:  “Its purpose is to gain a broad overview of the level of demand from students – new and potential – for online learning provision in UK higher education institutions (HEIs), and student’s perceptions of that learning.”

Selve rapporten: Student Perspectives on Technology – demand, perceptions and training needs (56 s./pdf)

JISC – NUS report on technology: a personal response

Summary
To inform the work of the Online Learning Task Force, HEFCE commissioned the National Union of Students to undertake research into the demand, perceptions and training needs of students in both further and higher education.

The report’s findings and recommendations were based on desk research and qualitative research activities, which included consultation events with student representatives, a series of online discussions and a symposium involving staff and union officers.

The report highlights a number of recurring issues surrounding the potential benefit of information and communications technology (ICT) to learning and teaching in post-compulsory education. It also sets out the challenge faced in trying to harness that potential, including the need for staff to develop their own ICT skills to meet the expectations of their students. The report makes a number of recommendations concerning how institutions might engage students in the development of ICT strategies, better understand and meet students’ training needs at an early stage of their studies, and address the professional development needs of staff. All these recommendations are outlined in the executive summary.

Uafhængig research i Asien

Thursday, November 11th, 2010 af Claus Rosenkrantz Hansen

Torsdagens første besøg var hos det unge privatejede firma Responsible Research (www.responsibleresearch.com), der ifølge deres egne oplysninger er det første firma i Asien, der tilbyder 100% uafhængig research til deres kunder.

Kunderne er i dette tilfælde investeringsinstitutioner, der i stigende grad finder det vanskeligt at vurdere, om en investering er holdbar og maksimalt profitabel. Hvordan kan en investor, der i mange tilfælde sidder langt væk og med kun få eller mangelfulde oplysninger danne sig et overblik over et investeringsemne? Responsible Researchs opgave er i den forbindelse at sørge for, at investorerne harde rette informationer til rådighed, så investorernes investeringer giver maksimalt udbytte.

Udgangspunktet for Responsible Researchs analyser er ESG (environment, social and guvernance) research – altså forhold, som ikke direkte og umiddelbart påvirker et firmas afkast. Pointen er imidlertid, at miljømæssige og menneskelige konsekvenser af et firmas produktion og opførsel kan føre til faldende profit – jævnfør CSR-tanken. Et eksempel er IKEA, der er afhængig af, at eksempelvis underleverandører opfører sig anstændigt og producerer deres varer uden fatale konsekvenser for miljø og mennesker.

Til brug for udarbejdelsen af rapporterne benytter firmaet blandt andet RepRisk (www.reprisk.com) – som er en webbaseret søgeflade/database, der kan hjælpe til med at identificere, om et firma har været nævnt i forbindelse med en skandale i en eller anden form.

Foreløbig har firmaet udfærdiget rapporter om så forskellige emner som skovbrug i Sydøstasien og den asiatiske drikkevare-industri, og de er snart klar med en rapport om vedvarende energi. De mange forskellige emner kræver megen forskellig ekspertise, og det har firmaet forstået at indarbejde i dets organisationsstruktur. Udover at bestå af en fast kerne af medarbejdere, knyttes en række eksperter midlertidigt til firmaet i det tidsrum, det tager at udarbejde en rapport. Det giver firmaet en fleksibilitet i forhold til, hvilke opgaver det kan påtage sig, og samtidig sikrer man, at det er nogle af de mest vidende mennesker på området, som varetager den faglige research.

Når det kommer til rapporternes tilgængelighed, har det unge firma endnu ikke flyttet sig mange meter. Foreløbig er rapporterne kun tilgængelige i fysisk form (rapporterne er selvfølgelig trykt på miljøvenligt og bekosteligt FSC-certificeret papir), men de kan også downloades som pdf-filer fra firmaets hjemmeside.

Danmark – et eksempel for Singapore

Thursday, November 11th, 2010 af Kristine Olsen

Dagens andet besøg gik til Singapores 3. største universitet – Singapore Management University (SMU), der blev etableret i 1997 og siden da har oplevet en støt vækst, så det i dag har 7.000 studerende fordelt på fem skoler/bygninger i et stort campus-område, der ligger i centrum af byen.

SMUs bibliotek ”Ki Ka Shing” har 35 ansatte. Vi blev modtaget af bibliotekets leder, som gav en generel præsentation af biblioteket og dets services. Med sig havde hun en større gruppe af ansatte, der havde forskellige fokus- og ansvarsområder, og dermed interesse i individuelle samtaler med os. Som repræsentant for Konferencesekretariatet håbede jeg naturligvis på, at der var en tilsvarende funktion/kollega på SMU, så der var mulighed for at udveksle erfaringer. Dette var desværre ikke helt tilfældet, men jeg endte med at have en interessant samtale med en forskningsbibliotekar, som var ansvarlig for planlægning/afvikling af bibliotekets events. Da jeg havde forklaret hende, hvad vi laver i Konferencesekretariatet, var hun fuld af forundring over 1) at CBS har etableret en sådan enhed og 2) at vi, med så få medarbejdere, kan tilbyde totalløsninger til forskerne på CBS. På SMU er det de individuelle centre/institutter, der står for planlægning/afvikling af de konferencer, de afholder, og der er ikke nogen hjælp at hente fra central side.

SMUs bibliotek afholder en del events for såvel studerende/ansatte, som for den brede offentlighed, og har derfor viden om og erfaring med en stor del af de opgaver og udfordringer, der også indgår i planlægning og afvikling af konferencer. Min entusiastiske samtalepartner tog en del noter under vor snak og sagde, at hun ikke kunne forstå, at de i biblioteket ikke havde fået den fantastiske idé, at tilbyde assistance til SMUs forskere i.f.t. konferencesupport. Hun sluttede vor snak af med at sige, at hun straks ville bringe idéen op på højere plan.

Inden afrejsen til Singapore læste jeg Johan Roos’ glimrende analyse ”Singapore – et eksempel for Danmark” (Berlingske Nyhedsmagasin, april d.å.). Der er ingen tvivl om at Danmark kan lære meget af Singapore, men efter dagens besøg på SMU var det tydeligt, at vi på CBS er et langt skridt foran i.f.t. konferencesupport, så på dette område bør overskriften rettelig være: ”Danmark – et eksempel for Singapore”.

Ki Ka Shing Library at Singapore Management University

Library@esplanade

Thursday, November 11th, 2010 af Elsebeth Andersen

Library@Esplanade er en afdeling af NLB (National Library Board). Biblioteket åbnede i 2002 og er placeret i kulturhuset Esplanade og fokuserer derfor på de udøvende kunstarter.

Biblioteket er opdelt i 4 afdelinger, som de kalder The Four Villages, som er dans, teater, musik og film. Landsbyerne har hvert et område til deres fysiske samlinger af bøger, tidsskrifter, noder og musik, film, dans og teater på cd’er, dvd’er etc. Materialerne findes på mange forskellige sprog og er fra alverdens lande, desuden har de også specielle funktionelle rum, som kan lånes mod timebetaling.

Der er mulighed for at låne materialer med hjem, f.eks. kan man låne 4 film pr. måned, men mod ekstra betaling kan man blive opgraderet og dermed låne flere. Film og musik er i låste kassetter, som efter udlån kan åbnes ved at indsætte kassetten i selvbetjeningsautomaten.

I musikafdelingen findes der pladser med høretelefoner, så man kan lytte til musik, da det kun er det klassiske, der kan lånes med hjem. De har et øvelokale med 1 piano og 1 keyboard, der primært bruges af øvede musikere, så publikum lige udenfor i biblioteket kan nyde godt af deres evner, da rummet ikke er særlig lydisoleret.

Danseområdet har et danselokale, et langt, smalt rum med trægulv, dog er der ikke de sædvanlige spejle langs den ene væg, men vinduer, så man kan nyde udsigten udover hele havnebassinet, fantastisk udsigt.

Billede 031

I filmlandsbyen findes der små tv -rum, hvor man kan se film, rummet er beregnet til max. 4 personer, men bliver oftest lånt af kærestepar. Bibliotekaren fortalte leende, at de jævnligt måtte gå ind og bede dem om at lægge en dæmper på deres følelser.

Udover det faste personale bestående af 3 bibliotekarer og nogle assistenter, har de hyret et firma til at gøre rent på hylder og lave hylderevision, hvilket giver et meget rent og pænt bibliotek og snorlige rækker af bøger og film.

En anden sjov ting vi bemærkede er, at det ikke er tilladt at sove på biblioteket, hvilket ellers bliver praktiseret på mange af de biblioteker vi har besøgt.

Billede 019

Library@Esplanade ligger i en flot ny bygning med en storslået udsigt, det er et lille, overskueligt bibliotek med et specielt tilbud til de lånere, som er interesseret i kultur.

Det digitale liv – Verden rundt

Wednesday, November 10th, 2010 af Søren Madsen

Projektet TNS Digital Life har set på Verdens digitale tilstand.

Pressemeddelse: Global ‘Digital Life’ research project reveals major changes in online behaviour
The largest ever global research project into people’s online activities and behaviour – Digital Life – was launched today, ‘digital day’ by TNS, the world’s biggest custom research company. Covering nearly 90 per cent of the world’s online population through 50,000 interviews with consumers in 46 countries, the study reveals major changes in the world’s online behaviour.

  • New website showcases data from largest ever online research project covering 46 countries and 90% of world’s online population
  • Launched on ‘digital day’, first survey reveals major differences in online attitudes and behaviour:
    • Online is now the media of choice
    • Mature markets being left behind online as emerging markets become more active
    • Increase in mobile use as consumers seek greater access to social networking on the go

Rapporten består af fire delrapporter

Via Information Today: Research reveals global changes in online behaviour -‘Largest ever’ study says digital engagement in emerging markets is overtaking mature markets

National Library Board – NLB

Tuesday, November 9th, 2010 af Joshua Kragh Bruhn

NLB – National Library Board
NLB – National Library Board – blev etableret i 1995 og har 2 hovedfunktioner; den første er, som navnet så pragmatisk antyder, som nationalbibliotek. Den anden er, måske mindre tydeligt, som folkebibliotek. Organisationen består af et hovedkontor, der på samme tid er nationalbibliotek og hovedbibliotek, 2 regionsbiblioteker samt 18 lokale biblioteker.
I modsætning til f.eks. det danske folkebiblioteksvæsen, der har gennemgået en lang udvikling, er dets pendant i Singapore resultatet af en politisk beslutning og massive investeringer.
Jeg har udvalgt 4 meget forskellige aspekter af NLBs virksomhed, ikke fordi de nødvendigvis er specielt originale eller umiddelbart relevante i et CBSB perspektiv, men fordi de giver et indtryk af den mangfoldighed af opgaver og ikke mindst tanker der jongleres med i denne lidt underlige konstruktion, der er NLB, og fordi de repræsenterer en ånd, som jeg personligt godt kan lide, også selvom den til tider er langt fra en CBSB virkelighed.
Det første jeg vil slå ned på er bibliotekets bestræbelser på at være et både inkluderende og tilgængeligt tilbud. Inkluderende i forhold til de realiserede eller potentielle brugergrupper der af forskellige årsager (soc iale, fysiske o.l.) har vanskeligt ved at deltage i en ”normal”, ikke-tilpasset virkelighed og som af den grund risikerer at blive overset i den almindelige biblioteksbetjening. Tilgængelig forstået som til stede i de miljøer hvor mennesker i øvrigt bevæger sig og lever deres liv.
Løsningerne på begge disse udfordringer er ikke i sig selv banebrydende, faktisk er de ret banale; der er således etableret et mobilt bibliotek, under navnet Molly (aner ikke hvorfor), der i en dansk biblioteksforståelse nærmest er at ligne ved en noget opdateret bogbus, der ikke blot triller ud til de handikappede og forældreløse med den lokale variant af Troldepus men også indeholder arbejdsstationer med adgang til bibliotekets elektroniske ressourcer.
Parallelt forsøges biblioteksfilialer placeret i tilknytning til trafikknudepunkter (her forstået mindre som Helsingør-motorvejen og mere som Fields shoppingcenter) og gamle flasker forsøges fyldt med nye vine i form af strategisk placerede vending automater, der i stedet for de traditionelle snacks og smøger fyldes op med bøger og som hermed på en enkel og, forestiller jeg mig, billig måde kan generere spredning af én af biblioteksfunktionens traditionelle kerneydelses, bogudlånet, og formentligt samtidigt medvirke til rekruttering af nye brugersegmenter.
Diskussionen af inklusion og tilstedeværelse kan også være relevant i en CBSB virkelighed. Umiddelbart inden afrejsen til Singapore deltog jeg i en temadag i regi af Dansk Forskningsbiblioteksforening. En af oplægsholderne her talte om en udtalt inkongruens mellem en meget homogen biblioteksstab og en stadigt mere differentieret og heterogen brugergruppe, som alle på en eller anden måde skal tænkes ind i en eksisterende betjeningspraksis uden at gå på kompromis med ydelsen.
For at være fuldt inkluderende nytter det således ikke at køre ud til de ”fremmede” (for at misbruge et udtryk fra den Occidentale forestilling om den anden) med en forkølet udgave af Troldepus, vi skal derimod levere hele pakken (dvs. både Troldepus og ScienceDirect). Dette er netop hvad NLB gør med deres Molly-initiativ.
Med hensyn til tilstedeværelse vil den forestående reduktion af vores aktiviteter på Dalgas Have formentligt have en eller anden effekt i forholdet mellem DH brugere og biblioteket. Her vil det måske være nødvendigt at se på tiltag der kan fastholde bibliotekets status som et levende og relevant sted, også selvom det bliver i form af en vending maskine med bøger.
2. NLB har stor fokus på gruppen af små og mellemstore virksomheder i Singapore og den praktiske understøttelse af disses aktiviteter gennem levering af målrettet information. Typisk vil gruppen af SMVer ikke gøre brug af den tilgængelige information om f.eks. eksisterende og / eller fremtidige markeder, da relevant, troværdig og opdateret information om disse ofte vil være gemt i licensbelagte databaser, som det vil være for dyrt selv at købe adgang til. Hertil kommer omkostninger ti l navigering, fremfinding og efterbearbejdelse af data.
Eftersom netop denne gruppe af virksomheder er rigt repræsenteret i Singapore tilbyder NLB, mod betaling, at levere disse informationer. Dette tætte samarbejde med Singapores business miljø kan måske tjene som inspiration til, hvordan et bibliotek som CBSB kan bidrage til den nye overordnede CBS strategi Business-in-Society, der bl.a. handler om forankring i en levet virkelighed.
3. NLB tilbyder mere eller mindre færdige biblioteksløsninger til offentlige myndigheder og private virksomheder, der har nået en så høj grad af informationskonsumption, at de ønsker at etablere en egen biblioteksfunktion. En sådan library-on-demand konstruktion kan tage forskellige udtryk, fra levering af skelet over etablering af samling til egentlig drift. I en verden hvor de traditionelle biblioteker til stadighed skal genopfinde sig selv for at bibeholde deres relevans, kan en sådan fødselshjælperfunktion være interessant at udforske.
4. endeligt en smule om noget så hypertraditionelt som samlingspleje. NLB udvælger hvert år en forsker, der får mulighed for at kaste sig ud i en tidsbegrænset fordybelse i den eksisterende samling med henblik på at producere artikler til bibliotekets tidsskrifter. Det egentlige formål er dog et ganske andet, nemlig på baggrund af praktisk forskning at identificere eventuelle huller i samlingen, som efterfølgende kan fyldes ud. Denne fremgangsmåde er et interessant supplement til det fagreferentielle arbejde og de løbende input fra brugere, fordi det baserer sig på et praktisk, målrettet og intensivt arbejde med en bestemt afgrænset samling som reference.
.

Gone Mobile – ny undersøgelse af US biblioteker

Tuesday, November 9th, 2010 af Søren Madsen

Library Journal har undersøgt udbredelsen af mobile teknologier på de amerikanske biblioteker.

Lisa Carlucci Thomas: Gone Mobile? (Mobile Libraries Survey 2010)
Library Journal – Oct 15, 2010
Mobile catalogs, SMS reference, and QR codes are on the rise—how are libraries adapting to mobile culture?

Chat line is open
Name
Cancel
Make sure that you can see yourself.
Click "Allow" if prompted.
Tip: Wear headphones for better audio
Cancel
You're on the air!
Video chat is open in another browser window or tab.
Video Chat Hidden
You were disconnected. Please check your internet connection and refresh to join.