Archive for March, 2011

EQ tema om mobile teknologier

Thursday, March 31st, 2011 af Søren Madsen

Seneste nummer af EDUCAUSE Quarterly Magazine har brugen af mobile teknologier på de videregående uddannelser som tema. Her er masser af spændende læsning for alle, der måtte interessere sig for emnet.

EDUCAUSE Quarterly Magazine, Volume 34, Number 1, 2011

Indholdsfortegnelse:

  • An Average Day with Mobile Technology
  • Mobile Teaching Versus Mobile Learning
  • Augmented Reality and Geotagging in Japan
  • Mixable: A Mobile and Connected Learning Environment
  • Using Google Forms for Student Engagement and Learning
  • Supporting Students’ Connectedness via Texting
  • Going Mobile with a Web-Based Strategy
  • Creating a Mobile Community of App Developers
  • Loyola University Chicago: There’s an App for That
  • Digital Texts and the Future of Education: Why Books?
  • Mobile Global Health
  • Student Information Literacy in the Mobile Environment
  • Twitter, Wordle, and ChimeIn as Student Response Pedagogies
  • The Educational Potential of Mobile Computing in the Field
  • Virtualizing Specialized Software
Infographic - Students Using Handheld Devices

Infographic - Students Using Handheld Devices

Kan du skrive til nettet?

Thursday, March 31st, 2011 af Liselotte Brandstrup

Ja, selvfølgelig, tænker du … Men skriver du også klart, kort og forståeligt? Det spørgsmål fik jeg besvaret på et kursus arrangeret af Danske Sprogseminarer. Underviser Vibeke Thøis Madsen var meget inspirerende og fik sat fokus på alle de fælder, vi alle falder i, når vi kommunikerer på nettet. Her er tre ting, du kan tænke over, næste gang du skal skrive til nettet:

Få budskabet frem
Det vigtigste, når du skriver på nettet, er at få budskabet frem. Du er nødt til at overveje, hvad du vil med din tekst. Det kan du gøre ved at tænke i overskrifter. Dine overskrifter skal være æggende, dækkende og vækkende.  Overvej din vinkel på historien, før du begynder at skrive. Hvad er det, du gerne vil fortælle? Brug ord som hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor, hvordan og hvor længe. Hvis du bruger links, skal du holde, hvad du lover!

Tænk over sproget
Sproget på nettet er en samtale mellem to. Du skal derfor ramme tonen fra hverdagen. Skriv direkte til læseren, men vær konkret, så det er nemt at forstå. Brug korte sætninger, undgå indforstået sprog og forkortelser. Kort sagt fjern det overflødige.

Hold fokus på din målgruppe
Tænk over, hvem der skal læse det, du skriver. Er det relevant for dem? Hvad har de brug for at vide? Du skal skabe de rette nyheder. Det kan du gøre ved ikke at være organisationscentreret. Fokus skal ikke være på, hvem organisationen er, hvad organisationen kan osv. I stedet skal du tænke på målgruppen og hvad målgruppen har brug for at vide. Fokus skal være på læseren. Det skal være let for læseren at skimme, springe over og hurtigt komme til interessant information.

Du kunne få mange flere gode råd, men så ville teksten blive lang og uoverskuelig!

 Læs mere om Danske Sprogseminarer

Er Google mere værd end bibliotekerne? Det påstår de selv.

Thursday, March 31st, 2011 af Søren Madsen

Det er Googles Chief Economist Hal Varian der kommer med påstanden Google’s Value To US Users And Advertisers Is Over $119B Per Year, According To Google (TechCrunch).

“Varian cited the “A Day Without A Search Engine” study, which plotted the time spent by students searching for the answers to questions in a library against that spent by those who used Google to get their information. Students who searched in the library ended up averaging 22 minutes to find what they needed whereas students using Google took an average of 7 minutes, saving 15 minutes.”

LINK: A Day Without A Search Engine (24 s./pdf)

Brug dine 5 minutter godt

Thursday, March 31st, 2011 af Søren Madsen

Mange biblioteksfolk mener, at vi ikke får nok tid til at undervise de studerende og forbedre deres informationskompetence. Udgangspunktet i denne artikel var en underviser, der kun fik fem minutter til at introducere de studerende til biblioteket.

Artiklen ser på de huller, der er i nye studerendes viden og færdigheder omkring studie og biblioteksbrug.

Badke, William: Remedial Information Literacy?
Online, Mar/Apr2011, vol. 35, iss. 2, s. 51-53
CBS Link (via fjernadgang)

Abstract:
The article examines knowledge gaps in the average university student that would necessitate in-depth bibliographic and information literacy instruction during the course of their degrees. It is asserted that many university students have little understanding of distinctions among the mass of electronic information they can locate using a search engine. Students are said to lack a consistent set of criteria for evaluating sources.

Student Knowledge Gaps

“It is simply this: If information literacy is more than a remedial issue, what kinds of knowledge gaps are found in the average student that would require in-depth instruction?”

  • Keeping up with the new world of information
  • Figuring out research projects’ rationale
  • Formulating a research problem
  • Acquiring resources
  • Evaluating information
  • Applying research results

Livestreaming is Easy

Wednesday, March 30th, 2011 af Søren Madsen

Det påstår David Lee King i hvert fald i Livestreaming is Easy. Livestreaming betyder, at du sender live fra en begivenhed, en konference, præsentation eller arrangement. Oftest via din mobiltelefon.

Han benytter sig ofte af servicen ustream.tv. En eksempel er fra konferencen Computers in Libraries, hvor de har haft kanalen CILlive.

Bibliotekerne bør benytte sig af muligheden. Der findes flere muligheder for at sende et ret godt signal ud. Andre muligheder er at benytte sin smartphone. Til iPhone findes flere services/apps f. eks.  ustream.tv som Bambuser.

Forskningsbibliotekerne har i vid udstrækning også mulighed for at benytte Adobe Connect Pro.

The Basics of Video Editing

Tuesday, March 29th, 2011 af Søren Madsen

Adam Dachis har skrevet en glimrende introduktion til videoredigering på Lifehacker: The Basics of Video Editing: The Complete Guide. Guiden tager udgangspunkt i programmerne Final Cut Pro og Adobe Premiere Pro.

Den er i fire dele

Han har samlet det hele i en tekst The Basics of Video Editing (16 s./pdf)

Bibliometri for begyndere

Monday, March 28th, 2011 af Søren Madsen

På KUBIS-bloggen har MelissaWieser en fin introduktion til Bibliometri for begyndere.

Hvad er bibliometri: “Bibliometri er en kvantativ forskningsmetode, der finder mønstre i videnskabelig kommunikation. Den kan vise forskelle i publiceringsmønstre i forskellige fag, vise hvilke tidsskrifter bliver mest citeret, hvor mange artikler forskere får publiceret, og hvor ofte de bliver citeret.”

Bliv klogere på personas

Monday, March 28th, 2011 af Søren Madsen

Hvorfor bruge personas? Det har Kevin O’Connor skrevet en artikel om i UX MagazinePersonas: The Foundation of a Great User Experience

“Today’s consumers are demanding more from companies. Customers expect products, services, and information that are timely and catered to their specific needs and desires. Traditionally, companies develop and market products based on market segmentation and demographics, assuming that the features, functionality and messaging will meet the needs of all of the customers in that demographic—a “one size fits all” mentality. However, as the marketplace shifts from a mass manufacturing to a mass customization model, customers needs and desires are more accurately identified through the development of personas rather than through demographic data.”

Indhold:

  • “What Is a Persona?
  • How Are Personas Built?
  • Where Does Persona Development Begin?
  • What Is a Typical Persona Investment?
  • How Can Companies Optimize Their Investments in Personas?
  • What Can Companies Do If They Don’t Have the Budget for Full-Fledged Personas?

Andre inspirationskilder:

Lene Nielsens blog: Personas: Gode råd & meninger. For et overblik over personas, kan denne anbefales Personas – nu og fremover – En kvalitativ undersøgelse af personas som metode i en række danske virksomheder, juli 2009.

Roskilde Bibliotek er nok det bibliotek, der har arbejdet mest med personas. Lær mere om deres brug af Personas / Personasprofiler. Her kan du læse om om de forskellige personas-profiler Roskilde Bibliotekerne har udviklet.

Du kan læse metodevejledningen her: Personas: Brugerfokuseret udvikling (55 s./pdf) – Eller hvordan du målretter bibliotekets ydelser til de enkelte brugergrupper og undgår ufokuserede bibliotekstilbud til ”alle”/ ingen.

AaKB har en beskrivelse af deres arbejde med peronas under projeket Slip brugerne løs på biblioteket – Personas / Personas (10 s./pdf).

Bibliotekernes værdi

Friday, March 25th, 2011 af Søren Madsen

RIN har undersøgt bibliotekernes værdi for forskning og for forskerne.

The value of libraries for research and researchers
This jointly commissioned RIN and RLUK report presents the findings of a systematic study of the value of the services that libraries in the UK provide to researchers, and of the contributions that libraries from a wide range of institutions make to institutional research performance. The aim was to identify the key characteristics of library provision to support research in successful UK universities and departments.

Hjernen og Internettet

Tuesday, March 22nd, 2011 af Søren Madsen

Er en lidt uheldig cocktail i flg. denne kronik i Berlingske af Jens D. Mikkelsen og Lilly From-Poulsen:

Dum, dummere, internet?
Internettet gør os bedre til at finde information, men vi må spørge os selv, om vi kommer til at mangle evnen til fordybelse. Meget tyder på, at den ind læring, vi får via nettet, er mere overfladisk end den, vi får via bøger.

Udgangpunktet er Nicholas Carrs bog The Shallows – what the internet is doing to our brains.

20110322-090338.jpg

Ph.d. studerende og deres forskningsprocesser

Monday, March 21st, 2011 af Liv

Der er gang i et 3-årigt projekt om Ph.d. studerendes forskningsprocesser og hvordan forskningsbibliotekerne bedst bidrager til disse. Projektet er et samarbejde mellem Universitetsbibliotekerne i Oslo, Bergen, Aalborg og ved Norges Handelshøjskole. Det første år er nu gået med fokusgruppeinterviews og litteraturstudier. Året blev afsluttet med et seminar i Oslo d. 10. marts, hvor resultaterne af det første års arbejde blev fremlagt sammen med oplæg, der beskrev den verden ph.d. studerende skal navigere i. Afslutningsvis blev der afholdt en række workshops, der forsøgte at give projektet input til det videre arbejde.

Det var særligt interessant at se udkommet ud af fokusgruppeinterviews med ph.d.er og ph.d. vejledere:

  1. Et ph.d. forløb pålægger den enkelte et meget stort ansvar, der skal forvaltes meget selvstændigt.
  2. Tid og effektivitet er meget centrale punkter for de ph.d. studerende, det kobles tæt til deres oplevelse af, ikke at være i besiddelse af det samme netværk, som ældre forskere har.
  3. Litteratursøgning tematiseres som problematisk. De ph.d. studerende søger i høj grad efter overblik, de udtrykker generelt usikkerhed overfor services som alerts, de vil hellere selv søge.
  4. Afhængigt af fagområde er der udfordringer i kildebrug f.eks. brug af gamle dokumenter, der kun findes fysisk og kun få steder.
  5. Om publicering er en central ting i et ph.d. projekt er meget forskelligt. Svingende fra områder hvor man først kan gøre sig håb om at få en ph.d. studieplads, hvis man har publiceret, til områder hvor der først er forventning om publicering i form af den endelige ph.d. afhandling. Generelt kan dog siges, at der i ph.d. gruppen er meget lille viden om Open Access.
  6. Vurdering af publikationer og publikationskanaler, ligesom brugen af impact-faktorer, svinger selvfølgelig i takt med ovenstående.
  7. I forhold til undervisning i biblioteksbrug, søgning og lignende, efterlyser de ph.d. studerende i højere grad kurser/workshops, der baserer sig på søgninger, der ikke er alt for planlagte, så der problemknuses undervejs og i fællesskab, på linje med hvad de oplever, når de arbejde med det selv.

På projektets hjemmeside kan man se mere om projektet og præsentationerne fra seminaret: http://inma.b.uib.no/seminar/

Reinventing the Research Library

Friday, March 18th, 2011 af Søren Madsen

MIT Libraries har skabt dette fremragnende bud på hvad et forskningsbibliotek er og hvor udviklingen bærer hen. Det er et must-see.

Reinventing the Research Library: The MIT Libraries in the 21st Century

Abstract
The essential role of MIT’s libraries in supporting research, teaching, and student life at MIT continues to evolve. How do the Libraries meet the needs of the MIT community “wherever and whenever” they need library resources? This video looks at how the MIT Libraries are expanding beyond their traditional role to shape the research library of the 21st century –creating innovative services, reaching out to students and faculty, and leading efforts to increase global access to MIT’s scholarly work.


“So today when think about the MIT Libraries we think of the libraries as being wherever students are” (00:29)
Ann Wolpert, Director of Libraries

Videoen findes på MIT TechTV, som er et fremragnende eksempel på forskningsformidling med brug af video. Her har MIT Libraries også en kanal.

Innovate Like Google – eller som Harvard

Thursday, March 17th, 2011 af Søren Madsen

Denne video fra Harvard giver et god bud på hvordan man arbejder med innovation.

Harvard Business Review: Innovate Like Google

Temaet i sig selv er ganske interessant. Men samtidig er det også en god mulighed for, at kunne fremhæve den fine måde, Harvard benytter YouTube til at formidle forskning og markedsføre dem selv.

De har to kanaler på YouTube Harvard Business Review og Harvard Business School.

Ideer fra JISC konferencen 2011

Thursday, March 17th, 2011 af Camilla Boelsgaard Lund

”Financial challenges – digital opportunities” er titlen på årets JISC konference og jeg tog af sted med forventning om at finde inspiration til at løse fremtidens udfordringer.

Jeg lyttede, grublede, skrev ned og kan konstatere at langt de fleste ideer, jeg synes er interessante, koster penge i større eller mindre mængder! Nok ikke overraskende. Her er nogle eksempler:

  • Få studerende til at stå for ”Podcasting of lectures”
  • Chat og socialt site til nyindskrevne studerende, hvor de kan chatte med ældre studerende før studiestart
  • Bruge flip cameras til at optage videofeedback med studerende, som en del af evaluering af uddannelserne
  • Dagens/ugens kuvert – tænk over et emne – og giv feedback på video
  • Interface – hjælp virksomheder til at finde sammen med relevant forsker/enhed på universitetet
  • Bruge scenarier til at tænke langt ud i fremtiden
  • Identifikation af services og processer kan laves i fællesskab i bibliotekssektoren og hvilke der er nødvendige at drive lokalt.

Jeg blev især inspireret af projekter præsenteret under overskriften “students as agents of change”. Der kom spændende ting ud af at inddrage de studerende meget mere aktivt eller lade dem være drivere af projekterne.

Der var meget mere på konferencen, som jeg ikke nåede at høre om bl.a. the cloud og lagring af forskningsdata, men det kommer vi sikkert til at høre mere om i den nærmeste fremtid.

JISC konferencen foregik i Liverpool 14. og 15. marts 2011

Movers and Shakers 2011

Wednesday, March 16th, 2011 af Søren Madsen

Library Journal udpeger hvert år en række Movers and Shakers. 2011 er ingen undtagelse. Du kan se listen her:

Movers and Shakers 2011

De er opdelt i kategorierne:

  • Innovators
  • Community Builders
  • Tech Leaders
  • Marketers
  • Advocates
  • Change Agents

Skal vi ikke også prøve her i lille Danmark?

Movers and Shakers

Movers and Shakers

How mobile devices are changing community information environments

Tuesday, March 15th, 2011 af Søren Madsen

Pew har undersøgt udviklingen i brugen af mobiltelefoner til at indsamle informationer om lokale forhold (US): How mobile devices are changing community information environments

Hele rapporten How mobile devices are changing community information environments
 (23 s./pdf)

Local news is going mobile. Nearly half of all American adults (47%) report that they get at least some local news and information on their cellphone or tablet computer.

The information they seek out on mobile platforms is practical and real time: 42% of mobile device owners report getting weather updates and 37% get material about restaurants or other local businesses on their phones or tablets. Fewer get news about local traffic and transportation, general news alerts or other local topics.

Gode tips til screencasting

Monday, March 14th, 2011 af Søren Madsen

Bloggen Digital Inspiration har denne inspirerende guide: Screencasting Toolkit. Her finder du masser af gode tips og ideer.

1. Prepare the stage
2. Lights, camera, action
3. Good audio makes all the difference
4. Personalize your screencasts with video
5. Lift the curtains

Bloggen anbefaler også The Best Screencasting Tool You’re Not Using – Expression Encoder

Mashable har lavet en liste over 5 Free Tools For Creating a Screencast. De fem er:

Om ebøger

Friday, March 11th, 2011 af Søren Madsen

Christian Knudsen fra KUBIS/KB besøgte i dag CBS Bibliotek og fortalte om ebøger og ebogslæsere på et personalemøde. Her fortalte han om  ebogslæsere (teknik) og om ebogsbarometeret. Her kan du læse mere:

De nye studerende – dummere men gode til at sidde i rundkreds

Friday, March 11th, 2011 af Søren Madsen

Det er muligvis nok en ret grov generalisering. Men det er resultatet af undersøgelsen Studiekompetence – Pejlemærker efter 2. gennemløb af gymnasiereformen fra Danmarks Evalueringsinstitut.

“På tværs af de besøgte uddannelsessteder gav studievejledere og studieledere udtryk for at studiestarternes faglige viden er ringere nu end for år tilbage. Samtidig vurderer studielederne imidlertid at indgående faglig viden, sammenlignet med de øvrige kompetencer, ikke er særlig relevant for at begynde på videregående uddannelser. Reformen er i sig selv udtryk for et skifte fra indholdsstyring mod målstyring; et skifte hvor konkret faglig viden prioriteres lavere end kompetencer til at tilegne sig faglig viden og til at bringe den faglige viden i spil i arbejdet med konkrete problemstillinger. Og disse kompetencer vurderes positivt.” (side 7)

Læs rapporten og bilagene

Om undersøgelsen Studiekompetence efter andet gennemløb af stx, hhx og htx efter gymnasiereformen
EVA undersøger i en evaluering i 2010 i hvilken grad de studerende er blevet mere studieparate som følge af gymnasiereformen, der netop vil styrke og forny det studieforberedende sigte med de gymnasiale uddannelser.

Læs Berlingske: Unge ved mindre – men er gode til at studere – Nu kan resultaterne af gymnasiereformen måles.

Hvad er “The Hyperlinked Library”

Friday, March 11th, 2011 af Søren Madsen

Det svarer Michael Stephens på i The Hyperlinked Library: A TTW White Paper (9 s./pdf). Michael skriver bloggen TameTheWeb.

“What can meet these changes and challenges head on in the 21st century world of constant change and numerous challenges to the role and place of libraries in our world? The Hyperlinked Library model is meant to define a set of characteristics that when adopted by individual libraries could lead to improved perception, improved use and improved service models for our ever-changing world.”

The Hyperlinked Library er således:

  • The Library is Transparent
  • The Library Learns and Plays
  • The Library Connects with Users
  • The Library is Everywhere
  • The Library Encourages the Heart

“When asked what I see for the future of libraries – all kinds of libraries – I imagine a space where users will connect, collaborate, create and care.”

Gør dig selv en tjeneste og læs artiklen.

Chat line is open
Name
Cancel
Make sure that you can see yourself.
Click "Allow" if prompted.
Tip: Wear headphones for better audio
Cancel
You're on the air!
Video chat is open in another browser window or tab.
Video Chat Hidden
You were disconnected. Please check your internet connection and refresh to join.