Archive for April, 2011

McKinsey om den mobile revolution

Friday, April 29th, 2011 af Søren Madsen

McKinsey Quarterly skriver i april-nummeret om den mobile udvikling

How new Internet standards will finally deliver a mobile revolution
As the Web experience evolves, smartphones may soon live up to their name, and every business’s mobile strategy will grow in importance.

Sådan markedsfører du på Foursquare

Thursday, April 28th, 2011 af Søren Madsen

Mashable kan du læse/lære mere om hvordan du markedsfører dit bibliotek på Foursquare.

HOW TO: Start Marketing on Foursquare

“[Small businesses] have the same resources available to them as a super large QSR, an Italian restaurant or a Starbucks, and that’s a really powerful tool,” says Friedman. He’s referring to the Foursquare for Business Merchant Platform, which creates an even playing field for restaurants, retail stores, museums, mom-and-pop shops and other businesses. The owners can claim venues on Foursquare, establish specials and analyze data on Foursquare’s dashboard. Here’s how to do it.”

Indhold:

  • Claim Your Venue
  • Adding Specials
  • Dashboard Analytics
  • Brand Pages
  • Brand Badges
  • Advice From Foursquare

Hvad kalder bibliotekerne (US) databaserne?

Thursday, April 28th, 2011 af Søren Madsen

Det har Stephen Abram sat sig for at undersøge. Han kørte en poll på sin blog og præsenterer resultatet her:

Results: The “What do you call your databases Poll”

Resultaterne præsenteres på SlideShare. Her er det den samlede besvarelse for alle typer biblioteker:

Han har samlet resultater efter bibliotekstype:
Database poll results – all data
Database poll results – academic libraries
Database poll results – public libraries
Database poll results – school libraries

Demotivering – sandheden om blogging

Thursday, April 28th, 2011 af Søren Madsen

Hvis du har brug for en poster til at demotivere kollegaer eller andre, så er sitet Despair lige stedet. Her kan købes poster, kaffekopper m.m. med diverse nedslående temaer.

ACRL 2011 papers

Wednesday, April 27th, 2011 af Søren Madsen

ACRL afholder hvert år en række konferencer. Seneste er DCRL 2011. En del af præsentationerne er nu lagt ud til alle andre interesserede. Læs dem her: Conference Papers.

Jeg har udvalgt nogle af dem, som jeg personligt syntes ser mest spændende ud. Men tjek hele listen ud, hvis du mangler spændende læsestof til liggestolen.

Værktøjer til mobilsider

Wednesday, April 27th, 2011 af Søren Madsen

Ellyssa Kroski skriver den glimrende blog iLibrarian. Her har hun samlet 7 Tools to Create a Mobile Library Website (without Technical Knowledge!).

De syv seje er:

  1. Winksite
  2. MoFuse
  3. Zinadoo
  4. mobiSiteGalore
  5. Wirenode
  6. MobilePress
  7. Boopsie

Wiki for biblioteksudvikling

Wednesday, April 27th, 2011 af Søren Madsen

ALA har startet deres egen Learning Wiki. Den er stadig forholdsvis nystartet, så der er endnu ikke så meget indhold i den.

Wikien er opbygget med syv elementer:

  1. Managing Training — Best Practices
  2. Training Events — Best Practices
  3. Training Materials and Resources
  4. E-Learning
  5. Trainers’ Tools
  6. Connections
  7. Learn More

Det er ALA / American Library Association og deres Learning Round Table,  der står bag. Denne gruppe arbejder med at forbedre uddannelse og videndeling i biblioteksverdenen.

Kunne være at vi i dansk biblioteksvæsen skulle prøve det samme. Der findes en række faggrupper under BF og DF, flere Facebookgrupper og andre tiltag. Men ikke rigtig noget samlet for hele sektoren.

Virksomhederne og sociale medier

Wednesday, April 20th, 2011 af Søren Madsen

Burson-Marsteller har netop udsendt deres 2011 Fortune Global 100 Social Media Study. Her undersøger de hvordan de 100 største amerikanske virksomheder benytter sociale medier.

Læs også denne fra business.dk Stor succes med sociale medier – Årets vinder af »kommunikationsbranchens Oscar« deler her råd og erfaringer fra sit projekt med blandt andet Facebook, Twitter og YouTube.

UKSG 2011

Friday, April 15th, 2011 af Lotte Thomsen

UKSG konferencen blev i år afholdt i Harrogate. Det var lidt af et tilløbsstykke med omkring 840 deltagere fra 27 lande. Og med et bredt konferenceprogram og muligheden for at besøge en klassisk engelsk by med blandt andet et skønt tea room, var scenen jo sat til nogle spændende dage. 
Nogle oplægsholdere skuffede dog i forhold til de abstracts, der var leveret til programmet, mens andre fremlagde gode og interessante oplæg.

Jo Rademaker, Head of LIBIS Library Automation ved K.U. Leuven, fortalte om ExLibris’ kommende URM system, ALMA. K.U. Leuven er den eneste europæiske udviklingspartner. K.U Leuven har implementeret en beta version af Primo og kalder denne service for LIMO.

Rick Anderson, Associate Director for Scholarly Resources and Collections ved University of Utah’s Marriot Libary, forsøgte at spå om fremtiden for bibliotekerne i en verden, hvor Google altid leverer og møder brugernes behov uden at ville lære at gøre brugerne til bedre Google brugere. Bibliotekernes bogudlån falder konstant, informationsvagten i biblioteket bliver ikke opsøgt nok, – men antallet af besøgende i biblioteket stiger. Bibliotekerne skal derfor blive bedre til at møde brugerne både i biblioteket og på mobile platforme. Og bibliotekerne skal ikke kun etablere diverse repositories for det er blot de kendte hylder med bøger.

Og samme opfordring lød fra James Clay, ILT & Learning Resources Manager at Gloucestershire College, som startede sit oplæg med at bede alle om at tænde og skrue op for alt, der kunne tændes og skrues op for. James Clay undrede sig over, at der stadig tales og skrives om, hvad vi kan bruge fx mobiltelefoner til og hvordan i bibliotekerne, når mobiltelefonen ikke længere er en “ny ting” og må regnes med at være kommet for at blive. Der kunne fx opsættes små QR koder på hyldekanterne. På hylden 430 kunne henvises til Business Source Complete eller Børsens Ledelseshåndbøger. Det gælder ikke om, at mobileteknologien skal erstatte den service, vi leverer i dag, men at biblioteket giver brugerne flere muligheder og muligheden for at vælge noget til. Det må ikke være et enten/eller, for selv om der tales meget om at unge i dag er ‘digital natives’, så mente James Clay, at det ville være mere korrekt at tale om henholdsvis ‘visitors’ og ‘residents’ alt efter situation og medie.

Terry Bucknell, University of Liverpool, gennemgik to whitepapers, som beskriver de undersøgelser University of Liverpool har gennemført i samarbejde med Springer omkring brugen af e-bøger og om hvorvidt, det bedst kan betale sig at købe hele pakker eller udvælge enkelte titler. Konklusionen var, at der ikke er noget, der tyder på, at det kan betale sig at udvælge enkelte titler. Og hvis e-bøger og e-tidsskrifter er at finde via sammen platform øges brugen af begge materialetyper. Bucknell brugte Prezi til sin præsentation. Det var en herlig afvekskling efter en række klassiske PowerPoint præsentationer.

Der var herudover flere oplæg og en del debal omhandlende open access. En debat vi jo kender fra den danske biblioteks- og forlagsverden.  
Peer review processen var også oppe at vende i et par af præsentationerne.
 
Brad Meyer, Collaboration Ltd., fik de sidste ord: Stay true to your function, let go of the form.

Dansk roadmap for forskningsinfrastruktur 2011

Thursday, April 14th, 2011 af Søren Madsen

Forsknings- og Innovationsstyrelsen har netop udsendt Dansk roadmap for forskningsinfrastruktur 2011.

“Den danske roadmap for forskningsinfrastruktur identificerer i alt 19 forslag til projekter eller initiativer, som alle vil kunne forbedre rammebetingelserne for dansk forskning væsentligt og udgøre et solidt fundament for dansk forsknings videre udvikling.”

Hele rapporten: Dansk roadmap for forskningsinfrastruktur 2011 (56 s./pdf)

Nyt nummer af The Code4Lib Journal

Thursday, April 14th, 2011 af Søren Madsen

Så bliver der glæde i de mere nørdede kredse – nyt nummer af The Code4Lib Journal (2011, issue 13) er på gaden.

Indholdsfortegnelse:

Derfor

Thursday, April 14th, 2011 af Søren Madsen

burde bibliotekarerne være verdens herskere!

Eller i det mindste være rare at kende, hvis man arbejder på et universitet.

InsideHigherEd har de samlet fem gode grunde til at bibliotekerne/bibliotekarerne får betydning for IKT udviklingen på de videregående uddannelser:

5 Reasons Librarians Are the Future of Ed Tech

“The future of campus computing belongs to the librarians and the libraries, and that is a very good thing. Here is why”:

Reason 1 – Service Orientation
Reason 2 – Strong Relationships
Reason 3 – Multilingualism
Reason 4 – Technology Experience
Reason 5 – Collegiality

Det er jo svært, at være uenig med bloggeren i denne konklusion :-)

Social markedsføring, del 1 – Intro

Monday, April 11th, 2011 af Søren Madsen

Bibliotekerne arbejder i stor udstrækning med at markedsføre sig på sociale medier. Det gør CBS Bibliotek også. Det vil derfor blive temaet her på bloggen i den næste uges tid.

CBS Bibliotek har i den seneste tid, haft en kommunikationsgruppe, der skulle udbrede kendskabet til biblioteket på sociale medier, web, LMS og i andre relevante fora.

Da vi gik i gang, havde vi fokus på en række temaer: Samarbejde på tværs af afdelinger og grupper, udpege ansvarlige for forskellige medier og temaer, arbejd med mange platforme, fokus på indhold og genbrug indhold, brugeren i fokus.

Du kan læse mere på disse tre blogs:

Social Media Melding: Marketing and Customer Service Collaborate her anbefales det, at ansvares for social markedsføring fastlægges inden man går i gang. De giver fire forslag, til hvordan man får en effektiv markedsføring.

  1. Connect customer service with marketing
  2. Assign dedicated staff to social channels
  3. Measure results together
  4. Mine social media for more than sentiment

Nine Strategies to Tie Your Social Media Efforts to Sales and Customer Service igen en række gode anbefalinger omkring arbejdet.

1. Dedicate a person to making social networking work for your company
2. Benchmark the strategies that you plan to integrate social networking with
3. Match up individual social networks to strategies based on compatibility with goals and markets
4. Create a social-media road map that shows when and how each will be used in each strategy
5. Use Google Analytics to get real-time results of strategies using social media
6. Never stop adding valuable content to your microsites, websites, blog and Facebook pages
7. Don’t fall for the popular metrics including follower counts or just looking at Web traffic alone — both are incomplete
8. Lead nurturing in social media needs to focus on engaging and helping a prospect to solve problems, not sending them more white papers or collateral
9. Use Google Analytics to link opt-in pages by strategy and campaign to lead conversion.

Hvad gør vi så galt? Det er der fem bud på her: The 5 Dangerous Realities of Social Media for Business

  1. We’re Strategizing Wrong
  2. We’re Integrating Wrong
  3. We’re Executing Wrong
  4. We’re Staffing Wrong
  5. We’re Measuring Wrong

Fremtiden for forskningsbibliotekerne! Måske.

Monday, April 11th, 2011 af Søren Madsen

Jeff Trzeciak fra McMaster University Library holdt for nyligt et foredrag om Transforming Traditional Organizations. Selve foredraget varer lidt over en time. Jeg har ikke set foredraget, men kun bladret de tilhørende slides igennem. Det ser interessant ud og han gør sig nogle spændende og provokerende tanker om forskningsbibliotekernes fremtid, bl.a. omkring indhold og medarbejdertyper.

Det er der flere, der har reageret imod:

The Game – NYPL udfordrer

Sunday, April 10th, 2011 af Søren Madsen

Den 20. maj inviterer NYPL til åben nat. Her kan 500 mennesker tilbringe natten på biblioteket og spille spillet: Find the Future. Målet er at skrive en bog.

Læs mere: Find the Future at NYPL: The Game

Konceptet kan genbruges af andre biblioteker. Vi kunne invitere de studerende til at skrive en manuel til biblioteket. Det skal måske ikke være over en hel nat, men så over en dag eller en formiddag. Er forarbejdet gjort, bør gruppen kunne skrive en glimrende manual til biblioteket. De ved, hvad de ikke ved og vi kan hjælpe dem rundt i biblioteksuniverset. En fin mulighed til at afprøve noget crowdsourcing.

Brug af social software i virksomheden

Friday, April 8th, 2011 af Søren Madsen

Hos Socialtext kan du hente et white paper med vejledning til hvordan man får succes med social software i virksomheden.

Enterprise social software: 5 requirements for success (registrering kræves)

#1: It creates a sharing culture
#2: You have absolute confidence in its adoption rate
#3: It fits the way people work
#4: It aggregates information from all sources
#5: It has a low Total Cost of Ownership

Hvordan har biblioteketerne markedsført de elektroniske ressourcer?

Friday, April 8th, 2011 af Søren Madsen

Det har denne artikel sat sig for at undersøge. Den ser på hvordan, vi har markedsført og hvilke teknikker, vi har benyttet.

Marie Kennedy, (2011) “What are we really doing to market electronic resources?”
Library Management, vol. 32, iss: 3, s.144 – 158
DOI: 10.1108/01435121111112862

Abstract:
Purpose – This paper aims to identify which marketing activities libraries are using to promote electronic resources and to examine how libraries are measuring the successes or failures of their marketing plans.
Originality/value – Based on the analysis the paper makes it clear that as libraries engage in marketing activities, they should make themselves aware of general principles before beginning their plan. Special focus should be given to selecting activities that match the goals of the marketing plan and choosing an appropriate evaluation technique before beginning the marketing activities.

Community Conference 2011

Wednesday, April 6th, 2011 af Søren Madsen

UPDATE og Seismonaut inviterer d. 10. maj til Community Conference 2011.

Indhold:

“Community Conference 2011 er en unik konference, der fokuserer på den forretningsmæssige værdi af sociale medier og communities for både etablerede brands og organisationer, såvel som nystartede virksomheder. Konferencen bringer en række erfarne eksperter og praktikere sammen, der på strategisk vis bruger sociale medier, som et vigtigt led i relationsopbygningen med kunderne.”

En keynote speaker er David Armano, der skriver bloggen Logic+Emotion. Den har været til stor inspiration for denne blog.

Er du medlem af Bibliotekarforbundet, kan du få 15% rabat på prisen. Så skal du benytte dette link: http://www.communityconference.dk/bib/

Forskningsbiblioteker – indsigt og udsigt fra lederne

Wednesday, April 6th, 2011 af Søren Madsen

Ithaka S+R Library Survey 2010: Insights From U.S. Academic Library Directors giver status og ser på fremtidsudsigterne for forskningsbibliotekerne.

Formålet er: “…to help academic libraries and other members of the higher education community understand the changing role of the library and how to strategically adapt to an increasingly digital environment.  This survey focuses on the issues related to the strategies library administrators are pursuing for their libraries, the management of library collections, the development of new digital collections, and the creation of new services to meet changing user needs.”

Selve rapporten: Ithaka S+R Library Survey 2010: Insights From U.S. Academic Library Directors (43 s./pdf)

Citation Management Software – få overblik over de vigtigste

Wednesday, April 6th, 2011 af Søren Madsen

Denne fine oversigtsartikel giver et godt overblik over de mest udbredte referencehåndteringsværktøjer.

  • RefWorks
  • EndNote
  • Zotero
  • Mendeley

M. Kathleen Kern & Merinda Kaye Hensley: Citation Management Software: Features and Futures
Reference & User Services Quarterly, 2011, vol. 50, iss. 3, s. 204-208
CBS Link (via fjernadgang)

Chat line is open
Name
Cancel
Make sure that you can see yourself.
Click "Allow" if prompted.
Tip: Wear headphones for better audio
Cancel
You're on the air!
Video chat is open in another browser window or tab.
Video Chat Hidden
You were disconnected. Please check your internet connection and refresh to join.