Archive for June, 2011

Er bibliotekerne stivnet?

Thursday, June 30th, 2011 af Søren Madsen

Business.dk skrev for et stykke tid siden om hvordan Butiksdød truer stivnet detailhandel. Prøv at ændre ordet ‘butik’ til ‘bibliotek’. Er danske biblioteker kedelige og stivnede boglagre uden sjæl og glød? Eller er vi på vej mod en ny lysende fremtid?

Fra artiklen:

Krise. Ny bølge af ophørsudsalg og butikslukninger er på vej til Danmark, fordi butikkerne ikke fornyr sig. Internet og storcentre æder markedsandele.

Dårlig service, ekstrem prisfokusering og en samling idéforladte butikschefer er ved at kvæle danske butiksliv langsomt.

Mens andre brancher bruger den økonomiske krise til at finde nye forretningsmodeller, står detailhandlen lamslået tilbage, vurderer fagfolk over for Berlingske Business. De tegner et billede af en dansk butikskultur, som er gabende kedsommelig, og som ikke har den fornødne pondus og risikovillighed til at følge med forbrugerne ind i fremtiden.

Jeg overvejede først overskriften ‘Biblioteksdød truer dansk biblioteksvæsen ‘ til dette indlæg. Men da mange biblioteker allerede er/er ved at blive lukket, er det virkeligheden for os. Det skyldes ikke nødvendigvis, at bibliotekerne er dårlige eller overflødige.

Men hvordan får vi bibliotekerne til at udvikle sig? Hvor er de gode historier, hvilke biblioteker er innovative pejlemærker virtuelt og fysisk? Nogle der har nogle gode forslag? Eller cases, som det vel retteligt hedder i dag :-)

Hvordan fremmer man innovation

Thursday, June 30th, 2011 af Søren Madsen

Elisa O’Donnell har skrevet en artikel i CRM Magazine om at man skal passe på, med at oprette specielle ‘kontorer’ for innovation.

Kill the Office of InnovationWhat it really takes to create a thriving innovation capacity within an organization

Hun tror ikke på ideen. Hun mener, at det giver et bedre resultater, at få hele organisationen med. Hun har disse tips til hvad man skal huske på, inden man går i gang:

  1. Create a network
  2. Make it real
  3. Amplify success

og sidst men ikke mindst, skal organisationen huske The Creative Capacity of Everyone.

Innovation Lab har på deres blog en gennemgang af Googles ni innovationsregler: Fra betatest til billionforretning

1. Innovation, ikke øjeblikkelig perfektion
2. Idéer kommer alle steder fra
3. Licens til at forfølge dine drømme
4. Sammensmelt projekter – slå dem ikke ihjel
5. Del så meget information som muligt
6. Brugere, brugere, brugere
7. Data er upolitisk
8. Kreativitet elsker rammer
9. Du er dygtig – vi ansætter

Reglerne er gode og bør også følges i dansk biblioteksvæsen. Men det er svært som virkeligheden er i dag.

Unges mediebrug og vaner

Thursday, June 30th, 2011 af Søren Madsen

DREAM (Danish Research Centre on Education and Advanced Media Materials) har udgivet undersøgelsen Unges medie- og museumsbrug:
sammenhænge og perspektiver
(79 s./pdf)

Undersøgelsen omhandler overvejende museumsbrug, men indeholder også en del information om medivaner.

Om undersøgelsen:

Denne rapport fokuserer på 13-23-årige danskeres mediebrug og på deres museumsbrug – og på sammenhængen mellem de to. Rapporten baseres på en analyser af data indsamlet online af analysebureauet Epinion i november-december 2010 ud fra en national stikprøve. Undersøgelsen omfatter i alt 2.223 respondenter.

Unge er som befolkningsgruppe både ombejlet og omdiskuteret. De er under alle forhold centrale for udviklingen af fremtidens samfund og kultur. Målgruppen for rapporten er alle, der professionelt arbejder med læring, formidling og kommunikation i forhold til unge.

Det er håbet, at rapportens resultater kan medvirke til at styrke og nuancere det vidensgrundlag, hvorpå beslutninger om unge træffes af uddannelsesledere, lærere og pædagoger; af museumsfagligt personale; og af de mange som i offentlig og privat regi er ønsker at komme i dialog med unge.

Rapporten og undersøgelsen bag er udført af det nationale forskningscenter DREAM og indgår som en del af Centrets forskningsaktiviteter. Rapporten er finansieret af parterne bag Centret.

OPDATERET

Artikel fra Fra JP.dk/Videnskab.dk:

Hvordan vil vi gå på museum? – Forskningscenter skal hjælpe museer til at udvikle deres brug af ny teknologi.

Synes museumsgæster, det er fedt at læse på en pap-planche, når de er vant til at flervejskommunikere på Facebook?

Eller er der andre måder at lave udstillinger på? Udstillinger, der udnytter, at almindelige mennesker er gode til at bruge sociale medier, mobiltelefoner og anden teknologi.

Tilbud på MySpace, Google+ og Paven

Wednesday, June 29th, 2011 af Søren Madsen

Det er tech-menuen på Berlingske:

Fra Politiken:

Fra jp:

Fra Computerworld:

Nyt om Adobe Connect

Wednesday, June 29th, 2011 af Søren Madsen

Mange af de store fag- og forskningsbiblioteker i Danmark har via Forskningsnettet adgang til Adobe Connect. Adobe Connect kan bruges til møder, foredrag, reference m.m.

Der er nyt på Connect nyheder 28.05.11: Ny version af Adobe Connect Mobile med video, audio, polls, notes. Det nye er, at der nu tilbydes adgang via smartphone. Billedet er et screen dump fra min iPhone.

connect screen iphone

Adobe har en glimrende blog med nyt, tips og tricks, ideer og vejledning: Adobe Connect Blog

Jeg faldt over dette indlæg om hvorfor, man skal afholde webinars: Show and Tell: Adobe Connect for Marketing Webinars De kom frem til disse fordele:

Successful webinars bring many potential benefits, among them:

  • Reach broader, geographically dispersed audiences more conveniently and at greatly reduced expense
  • Interact with prospects and customers to more effectively understand their needs
  • Develop leads for your sales force to follow up on
  • Increase sales

Marketing webinars are an important tool to help organizations create a dialog with prospects and customers and conveniently showcase their

Så er den gal igen – ny PISA undersøgelse af unge evner til digital læsning

Wednesday, June 29th, 2011 af Søren Madsen

Information skriver i dag at Skoleelever er dårlige til digital læsningDanske elever ligger på en 13. plads og under OECD-gennemsnittet, når det kommer til computerbaseret læsning.

Berlingske har også bragt historien Skoleelever for dårlige til digital læsning.

Undersøgelsen har set på 15-årige skoleelvers evner til digital læsning og informationssøgning. Det ser jo ikke alt for godt ud. Men så har bibliotekerne da et område, hvor vi kan/skal byde ind med vores ekspertise.

OECD (2011),PISA 2009 Results: Students On Line: Digital Technologies and Performance (Volume VI), PISA, OECD Publishing.
doi: 10.1787/9789264112995-en

Abstract
This sixth volume of PISA 2009 results explores students’ use of information technologies to learn. For PISA 2009, the framework for reading literacy has been developed to encompass reading electronic texts. This has led to an expansion of the description of text types to take account of the electronic environment, as well as a redefinition of the aspects of reading, to embrace, for example, the requirement for integration of information from multiple unrelated texts, as well as other features. The PISA 2009 reading framework and the assessment instrument together provide an operational definition and description of the distinctive structures and types of both text and task that constitute electronic reading, allowing an exploration of factors that contribute to difficulty. PISA 2009 therefore provides an opportunity to investigate electronic reading on a large scale. This book presents some initial findings.

iBogen – fremtiden for e-bogen

Tuesday, June 28th, 2011 af Søren Madsen

BogMarkedet har i deres juni 2012 nummer taget iBogen op som tema.

  • IBogens største udfordring er prisen (Infomedia: e2c0de3a)
    God, men dyr. Sådan betegner Jørgen Lassen, uddannelsesleder på Rødkilde Gymnasium, Systimes iBog.
  • Gymnasierne er bogfrie i 2015 (Infomedia: e2c0de36)
    Forlaget Systime satser massivt på iBogen , der erstatter den fysiske lærebog på de gymnasiale uddannelser. Allerede nu sælger forlaget flere iBøger end papirbøger

Det er interessant, at der er ved at ske et skred på gymnasierne. Dette vil på sigt også komme til at påvirke forskningsbibliotekerne. Hvis de unge, nye studerende er vant til e/i/?-bøger, vil det også forvente/være klar til dem på de videregående uddannelser.

Du kan læse mere om iBogen hos Systime. De har også den obligatoriske videopræsentation.

Læs mere:

Berlingske har taget artiklerne op: Bogen forsvinder fra gymnasiet – Direktøren for den største leverandør af undervisningsmaterialer til ungdomsuddannelser forudser, at landets gymnasier om fire år er papirløse.

iBogen gør livet lettere for studerende (VIA UC)
Interaktive lærebøger er en helt ny opfindelse. I iBøger kan de studerende skrive noter ind, de kan teste deres viden, der er søgefunktion samt lyd, video og animationer, og så kan iBøger løbende opdateres. ViaSystime står bag udgivelsen af de første iBøger til sygeplejerske- og lærerstuderende.

Til august afholder BogMarkedet et heldagskursus med titlen Bogen og de sociale medierBogMarkedet sætter fokus på, hvordan de sociale medier vil revolutionere måden, vi skriver, producerer, markedsfører og sælger bøger på.

E-bogs undersøgelse fra University of California

Friday, June 24th, 2011 af Søren Madsen

University of California Libraries har undersøgt 2.569 af deres brugeres holdninger og interesse for e-bøger

UC Libraries Academic e-Book Usage Survey Report

In a period of economic challenges, the University of California Libraries must have high quality information and analysis to guide their collection decisions. A new report, UC Libraries Academic e-Book Usage Survey, presents the results of a 2010 survey of 2,569 University of California faculty, staff, and students intended to assist the Libraries in developing systemwide strategies for acquiring e-books and inform future collection management activities. The study was a collaborative effort between California Digital Library staff and UC campus librarians undertaken as part of the Libraries’ Springer e-Book Pilot Project. Topics covered include UC reader preference for e-books as compared to print books, valued e-book features, and an assessment of UC reader experiences with Springer e-books during 2009 and 2010.

Læs hele rapporten: UC Libraries Academic e-Book Usage Survey (34 s./pdf)

Ny bog om vidensmedier

Thursday, June 23rd, 2011 af Søren Madsen

Forskere fra IVA har stået bag en Ny antologi om vidensmedier
“Under den fælles etikette vidensmedier spørger denne bogs forfattere til mediers funktion i formidling og tilegnelse af viden. Bogen indeholder artikler om medier i formel læring, om biblioteker og kunstmuseer, litteraturfestivaler m.m.”

Bogen kan købes via Samfundslitteratur.

Denne artikel fra IVA kan også have generel interesse omkring informationskompetence.

Bo Gerner Nielsen & Pia Borlund: Information literacy, learning, and the public library: A study of Danish high school students
Journal of Librarianship and Information Science, June 2011, vol. 43, no. 2, s. 106-119
DOI:10.1177/0961000611408643

Abstract
The paper reports on a study of 12 Danish high school students’ perceptions of public libraries’ role in learning, user education, information literacy, and librarians’ information competencies. The study is undertaken by use of literature review and interviews with a purposive select sample of public library users in Denmark. The study demonstrates that public libraries are considered an important place for learning. The high school students view the public librarians as very competent and as good at helping them to develop their information needs, identify sources, and support the students in the information search processes. The high school students show rather good critical skills, but poor information need developing skills. The study further shows that concepts of information literacy and lifelong learning are not very well understood by the users, i.e. the high school students. The results have a range of implications, both for pedagogical praxis in the public library and for Library and Information Science (LIS).

Nettet gør en forskel!

Wednesday, June 22nd, 2011 af Søren Madsen

På Videnskab.dk henvises der til en artikel, der påviser hvordan Nettet forstærker de sociale skel. Bag undersøgelsen står Jen Schradie fra UC Berkeley. I undersøgelsen har hun analyseret data fra de mange undersøgelser fra Pew Internet and American Life Project.

Men undersøgelsen påviser dog ikke den store forskel mellem generationerne: “Resultatet indikerer, at den digitale kløft på web 2.0 er større mellem rig og fattig end mellem gammel og ung, og understreger, at fattige og arbejderklassen ikke har ressourcerne til at tage del i samfundslivet, som i højere grad rykker online.”

Læs pressemeddelelsen: So much for digital democracy: New study finds elite viewpoints dominate online content

Selve artiklen:

Jen Schradiea: The digital production gap: The digital divide and Web 2.0 collide
Poetics, Volume 39, Issue 2, April 2011, s. 145-168
doi:10.1016/j.poetic.2011.02.003

Husk dine kilder – du får det meget bedre (video)

Monday, June 20th, 2011 af Søren Madsen

OpenStudy – studerende hjælper studerende

Monday, June 20th, 2011 af Søren Madsen

En ny service på nettet er OpenStudy – Make the World Your Study Group – Get live help from other students. Be a hero to your peers.

Hvad er OpenStudy: “OpenStudy is a social learning network where students ask questions, give help, and connect with other students studying the same things. Our mission is to make the world one large study group, regardless of school, location, or background.”

openstudy_screenshot

Her bør bibliotekerne også deltage.

Lidt i samme stil har vi hvemved.dk

Library 2.011 – Ny virtuel konference

Monday, June 20th, 2011 af Søren Madsen

Michael Stephens har annonceret en gratis virtuel konference til november: NEWS:Save the Dates – Library 2.011 Worldwide Virtual Conference,November 2-3

Om konferencen:

The Library 2.011 conference will be a unique chance to participate in a global conversation on the current and future state of libraries. Subject strands will include the changing roles of libraries and librarians,the increasing impact of digital media and the e-book revolution,open educational resources,digital literacy,shifts from information consumption to production (Web 2.0),multimedia and gaming spaces,libraries as community centers,the growth of individualized and self-paced learning,the library as the center of new learning models,understanding users in the digital age,assessing service delivery,and defining leadership and information professional careers in a networked and changing world.

Gode links til weekenden

Friday, June 17th, 2011 af Søren Madsen

Lidt blandet fra linkskassen.

- All the News That’s Fit to Post. Or Is It? – Quality Information and the Social Web (Nancy K. Herther, Searcher, June 2011 – vol. 19, no. 5)

- Usability Testing on a Shoestring: Test-Driving Your Website (Danielle Becker, Online. May/June 2011 – vol. 35, no. 3)

- Driving Organizational Change With Social & Collaborative Technologies

- Ten Keys to Career Success

- Ten must-have iPad apps for readers, by Jane Litte fra TeleRead: Bring the E-Books Home

- danah boyd har samlet en et par gode litteraturlister sammen

Research on Social Network Sites
Research on Twitter and Microblogging

- Meanwhile, The San Francisco Public Library

- Card Sorting: Mistakes Made and Lessons Learned og Three Layers of Mobile User Experience (UXmatters)

- 3 Rewards and 3 Risks of Making Customers Brand Ambassadors og 11 Ways to Find New Content for Your Social Strategy (begge fra Social Media Examiner)

Sociale netværks betydning for vores liv

Friday, June 17th, 2011 af Søren Madsen

PewInternet har udsendt endnu en undersøgelse i serien The Social Impact of Technology. Temaet er sociale netværks betydning for vores sociale liv.

Link: Social networking sites and our lives

Overview

Questions have been raised about the social impact of widespread use of social networking sites like Facebook, LinkedIn, MySpace, and Twitter. Do these technologies isolate people and truncate their relationships? Or are there benefits associated with being connected to others in this way? The Pew Research Center’s Internet & American Life Project decided to examine social networking sites in a survey that explored people’s overall social networks and how use of these technologies is related to trust, tolerance, social support, and community and political engagement.

Hele rapporten:

Social networking sites and our lives (85 s./pdf)
How people’s trust, personal relationships, and civic and political involvement are connected to their use of social networking sites and other technologies

De to tidligere i serien er:

Få en mail kvittering for dine lån

Thursday, June 16th, 2011 af Søren Madsen

eKvittering er en forholdsvis ny service, der tilbyder at sende dine kvittering til dig når du handler i en række forskellige kæder.

eKvittering beskriver selv servicen således:

Sådan virker eKvittering:

  • Du melder dit betalingskort til ekvittering.dk.
  • Du handler og betaler med dit sædvanlige betalingskort i en butik, som er tilmeldt eKvittering.
  • Butikken sender automatisk den elektroniske kvittering til dig på ekvittering.dk.
  • I din personlige indbakke, kan du nu se din kvittering, der er sikkert gemt på ekvittering.dk

Det er smart og praktisk.

Det må være muligt, at få samme service til bibliotekernes OPAC/udlån. Vi oplever tit en studerende, der spørger efter en bog vedkommende lånte for et par måneder siden. Ofte kan de ikke huske titel eller forfatter, kun at den vist nok var blå. Det gør det jo lidt svært.

Med en lignende service, vil den studerende kunne gå tilbage og finde frem til bogen. eKvittering har deres egen side, hvor brugeren skal logge ind for at se sine kvitteringer. Man kunne overveje at sende direkte til e-mail. eUdlånskvitteringerne kan sendes i flere former:

  1. Basis information med selve referencen
  2. Udvidet udgave med abstracts m.m. Hvis biblioteket abonnerer på bogforsider, kunne de sendes med
  3. Referencerne skal sendes i et format, så de kan hentes direkte over i RefWorks, EndNote eller andre værktøjer

God guide: Film med mobilen

Thursday, June 16th, 2011 af Søren Madsen

TV2 Beep har lavet en fin lille guide til hvordan du bruger mobilen til at optage små film med: Guide: Lav film med mobilen

Den dækker alle de basale ting, man skal huske, og kommer med gode tips og tricks.

Yngre forskeres brug af web 2.0

Thursday, June 16th, 2011 af Søren Madsen

JISC har udsendt en ny rapport i deres undersøgelse af ‘Researchers of Tomorrow’: Tech-savvy doctoral students increasingly look to open web technologies

Hele rapporten: Researchers of Tomorrow: A three year (BL/JISC) study tracking the research behaviour of ‘Generation Y’ doctoral students – Second Annual Report 2010-2011 (59 s./pdf)

Om undersøgelsen:

Young researchers are increasingly using free web technology to help with their research – but they are not active in creating content, says a major British Library/ JISC generation Y, ‘Researchers of Tomorrow’ report.

The UK’s largest survey of the information seeking behaviours of doctoral students born between 1982-1994, commonly dubbed generation Y,  shows a ‘modest increase’ in the students’ use of web technology in the last year.

The report shows that passive use of these open web technologies is more common than active use.  Researchers are reading wikis and blogs without adding to them; they make passive use of internet forums for research, and few blog themselves.  For example, while 29% made passive use of internet discussion forums, only 13% were active on them.

Kvaliteten af universitetsranglister

Tuesday, June 14th, 2011 af Søren Madsen

Forsker fra IVA har deltaget i arbejdet med at undersøgekvaliteten i de mange universitetsranglister.

Kan universiteter rangordnes?
Det spørgsmål er lektor ph.d. Jesper Wiborg Schneider, IVA, med til at besvare som medforfatter til en ny nordisk rapport om kvaliteten af internationale universitetsrangordninger. Baggrunden er erkendelsen af, at universitetsranglister har betydelige svagheder. Rapporten ”Comparing Research at Nordic Universities Using Bibliotmetric Indicators” giver et bud på bedre analyser.

“Ovennævnte rapport har for det første undersøgt de metoder, der er grundlaget for de mest kendte universitetsrangordninger som f.eks. Shanghai Ranking, Times Higher Education, QS World University Ranking, HEEACT og Leiden Ranking.”

“Rapporten går imidlertid skridtet videre. Forskergruppen har gennemført særdeles grundige og valide bibliometriske analyser af nordiske universiteter og universitetshospitaler.”

Hent hele rapporten: Comparing Research at Nordic Universities using Bibliometric Indicators – A publication from the NORIA-net «Bibliometric Indicators for the Nordic Universities» (96 s./pdf).

Læs mere hos NordForsk

Danske forskere på topp i Norden
Forskerne i alle de nordiske landene blir sitert oftere enn gjennomsnittet i resten av verden, ifølge en ny NordForsk-rapport. Rapporten viser også at forskerne ved Danmarks Tekniske Universitet blir sitert hele 40 prosent oftere enn verdensgjennomsnittet, og at danske forskere generelt er blant de mest siterte i verden.

Læs også NORIA’s to tidligere rapporter:

Tager apps livet af computeren og websites?

Tuesday, June 14th, 2011 af Søren Madsen

Det mener Mogens Nørgaard (direktør i IT-firma) i hvert fald. For ham er smartphonen og apps ‘computeren i dag’. Der eksisterer kun et problem med en lille skærm og noget rutinearbejde, der kræver en rigtig pc. Men det problem skal nok blive løst.

“Derfor vil jeg foreslå, at man som leder agressivt tænker i at få flyttet så meget af sin it over på mobilen som muligt. Alt skal være apps til iPhonen eller Android-mobilen. Alt kundevendt, alt hvor kunder skal kunne indtaste oplysninger og lignende skal være apps”

Han har ret langt hen af vejen. Specielt bibliotekerne skal blive bedre til at præsentere vores mange fremragnende produkter på en mobil flade eller via apps.

Du kan deltage i diskussionen på JP’s hjemmeside:

It-millionær dødsdømmer computeren og websites
Computere og iPads hører snart fortiden til, forudser it-millionæren Mogens Nørgaard.

Det erlangt fra alle, der er enige med ham i hans betragtninger. Jeg er heller ikke helt enig, når det drejer sig om brugen af apps som dagligt værktøj til rutineopgaver. Men til formidling og daglig brug for kunderne, er der ingen vej tilbage.

Chat line is open
Name
Cancel
Make sure that you can see yourself.
Click "Allow" if prompted.
Tip: Wear headphones for better audio
Cancel
You're on the air!
Video chat is open in another browser window or tab.
Video Chat Hidden
You were disconnected. Please check your internet connection and refresh to join.