til forsiden

På rette sted

September 21st, 2009 af Søren Madsen

På TameTheWeb skriver de om brugen af webcast/screencasts på bibliotekernes hjemmesider: Being at the Point of Need

Konklusionen på indlægget er, at screencasts, chat widgets og lign. bliver placeret på rette sted. Med det mener de, at det er der hvor behovet er. Man skal ikke til at lede efter dem, så forsvinder (=dør) de. Et eksempel er at have en chat widget som Meebo kørende aktivt på alle ens sider. En screencast med hjælp til en bestemt database, skal være sammen med databasen. Et fremragende forsøg på dette, kan ses på linket Assisted ERIC. Her er database og hjælp samlet i et browservindue.

Problemet med vores chat er, at den findes på en selvstændig side. Man skal altså først lede efter det/vide at det er der, før man kan få hjælp. Så er man væk fra selve problemet.

I artiklen fremhæves specielt 3 steder hvor det er oplagt at bruges screencasts/widgets:

- i katalogen

- i emneguider, temasider m.m.

- ved databaserne

Comments are closed.

Chat line is open
Name
Cancel
Make sure that you can see yourself.
Click "Allow" if prompted.
Tip: Wear headphones for better audio
Cancel
You're on the air!
Video chat is open in another browser window or tab.
Video Chat Hidden
You were disconnected. Please check your internet connection and refresh to join.